„A város egyik új kapuja épülne meg a Tiszai pályaudvarnál”

2016.02.14 12:52

Nyolcmilliárd forint közlekedésfejlesztésre. Mire futja majd belőle?

Nyolcmilliárd forint jut a miskolci intermodális csomópontra, ezt mondta csütörtökön Miskolcon Orbán Viktor miniszterelnök Kriza Ákos miskolci polgármesterrel tartott közös sajtótájékoztatóján. Magáról a beruházásról több információ nem hangzott el, a hír azonban igen fontos, hiszen korábban kérdéses volt, hogy egyáltalán mekkora forrás lesz a beruházásra. Maga a miniszterelnök mondta tavalyi, áprilisi, miskolci sajtótájékoztatóján ugyanis, hogy „az ilyenfajta útépítésekre a korábbiakban tervezettnél kevesebb forrás áll rendelkezésre, de tárgyalni fognak ebben az ügyben, és Miskolc érdekei prioritást élveznek”.

Hasonlóképp nyilatkozott az MSZP-s Varga László kérdésére is tavaly ősszel a parlamentben: „az intermodális csomópont ügyében »forrásharcok« zajlanak a nagyvárosok között, de Miskolcnak jók az esélyei”.

Most 8 milliárdot mondott a miniszterelnök, ami a korábban írottaknál (5,65 milliárd) több. Ezért is voltunk kíváncsiak, hogy pontosan mit tartalmaz a tervezett beruházás, de a számunkra korábban nyilatkozó NIF (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.) a miskolci önkormányzathoz irányított bennünket, akik azonban a jövő hétre ígértek részletes választ.

Tehermentesítse

Korábban azt írtuk, hogy az intermodális csomópontot a Tiszai pályaudvarnál alakítják ki több közlekedési ágazat (a vasút, a helyi és a helyközi közlekedés) egy helyre történő csoportosításával. A beruházás célja, hogy a Búza teret tehermentesítse a város, része pedig az az út, amely a Király úttól a József Attila útig venné át az M3-as szerepét, és amelynek része az úgynevezett „Y” híd. A csomópont tervei már elkészültek, öt miskolci építésziroda teamben dolgozott rajta a budapesti Roden Mérnök­iroda – mint főtervező – vezetésével. A most elkészült tervek sokban különböznek a 2013-as előtervektől, hisz a tervezett ipari park (Szirma, Martintelep, Hejőcsaba környékén) is befolyásolja a térség közlekedési és térbeli rendjét.

Milyen lesz?

– A Tiszai pályaudvar előtti tér a város egyik kapuja lesz két oldalszárnnyal – fogalmazott Rudolf Mihály építész (a tervezőcsoport egyik tagja) az elkészült tervekről. Az új épületek megjelenítésénél a tervezők ragaszkodtak a Tiszai pályaudvar épületének anyaghasználatához, színeihez. A közlekedés teljesen megújul. Térszín alatt vezetett új utak, új villamospályák, Szinva-hidak és új autóbuszperonok épülnek. Az ipari park majdani benépesüléséből fakadó igények kielégítésére is gondolnunk kell távlatosan – mondta.

Rudolf Mihály hangsúlyozta, a korábbi tanulmányterveket budapesti építészek készítették, s most a magasépítés tervezésére az ajánlattételen nyertes közlekedéstervező mérnökiroda nagy helyismerettel rendelkező, Miskolcon élő építészeket szólított meg.

Elkészültek a tervek, azonban az engedélyezési eljárás még nem indulhatott el, mert a terület rendezési tervének módosítását még el kell hogy fogadja a közgyűlés.

Hajdu Mariann
boon.hu