Add tovább! Hajrá magyarok! (Vélemény)

2020.05.20 09:22

„Add tovább! Az utóbbi években talán soha nem volt ekkora szükség az összefogásra! A felelős döntésünkkel sok magyar családnak, vállalkozónak, szállásadónak, termelőnek, vendéglősnek és végső soron minden magyar embernek segíthetünk, hogy mielőbb túljussanak a nehézségeken, és hogy a magyar gazdaság mielőbb újra erőteljesen növekedő pályára álljon. A védekezés terén példásan összefogtak a magyar emberek. Tegyünk így a vásárlásaink, utazásaink, pénzügyi döntéseink során is! Hajrá magyarok!” (Varga Judit)

 
Én eddig abban a hitben éltem, hogy a fiatal miniszter asszony az igazságügyi tárcánál dolgozik. Senki nem tájékoztatott arról, hogy átvette Rogán munkakörét, és mától az agitációs és propaganda feladatok is hozzátartoznak. Végül is kiválóan dekázik, remekül hegedül, és néha – igaz, nem odaillően – Petőfit idéz. Miért pont a kampányfőnöki feladat ellátására lenne alkalmatlan? A kormány új jolly jokereként Varga Judit minden fronton bevethető, és úgy tűnik, minden megbízást el is vállal. Szakmai előélete alapján, ennél azért komolyabb embernek gondoltam.
 
1. A magyarországi vásárlók elsősorban árérzékenyek, tehát, ha áruk és szolgáltatások vonatkozásában döntést kell hozniuk, akkor a mérlegelést ezzel a komponenssel kezdik. A második szempont a kínált termék praktikussága, ezt követi a minőségi paraméterek összehasonlítása. Majd jön a csomagolás, és az esetleges további kedvezmények számbavétele. Nem ragozom tovább: a sor legvégén van a származási hely, bizonyos termékeknél persze nem hátrány, ha nem távolkeleten, hanem az unióban gyártották.
 
2. A fentiekből világosan következik, hogy a kispénzű magyar az élelmiszerboltokban, ruházati és a vegyes iparcikk üzletekben a fenti szempontok alapján költi a jövedelmét. Természetesen, ha a magyar termékek minden tekintetben képesek vonzóbbak (olcsóbbak, szebbek, ízletesebbek stb.) lenni a külföldi versenytársak által gyártottaknál, akkor az itthon előállított produktumokat fogja a honi vevő választani. Kormányzati (vagy ellenzéki) propaganda nem működik a vásárláskor: a boltban nem átkozzuk az imperialista nagyhatalmakat és nincs osztályharc. Ha lenne, akkor a Tesco, a Spar, az Aldi stb. már régen elmenekült volna Magyarországról, holott a hatalom folyamatosan negatív jelzővel illeti a multinacionális kereskedőket. (Megjegyzés: a nagy külföldi láncoknál hozzávetőleg ugyanakkora a magyar termékek aránya, mint a hazai tulajdonban lévő cégeknél.)
 
3. Az utazás esetében azt javasolom, hogy az éttermek, belföldi vendégházak, apartmanok, szállodák tulajdonosai „udvaroljanak” a magyar vendégnek; szolgáltatásaik színvonala és ára legyen vonzó. Ez most különösen fontos. Ha átnéznek a belföldi turistán és csak a gyors „kifosztására” törekednek, akkor senki ne csodálkozzon, hogy a kánikulában ugyanannyi pénzért inkább az Adriához mennek a honfitársaink, min thogy hagyják, hogy a Balatonnál – langyos sört kínálva – „lehúzzák” őket.
 
4. Pénzügyi döntéseinkhez senki nem igényli a miniszteri agitációt. Ez a privát szférához tartozik: olyan bankhoz, biztosítóhoz, befektetőhöz fordulunk, amelyik iránt van bizalmunk. A magyar pénzintézetek stabilak, de ezt nem Varga Judittól tudjuk. Ja, és itt se feledkezzünk meg a hitel-kondíciókról, a megtakarított pénzünk hozamáról, a járulékos költségek nagyságáról, a kínált pénzügyi szolgáltatás általános nívójáról.
 
A „Hajrá magyarok!” lelkesítő mondat – politikai értelemben, politikai üzenetben – védett kifejezés, hiszen egy politikus személyéhez kötött. Nem elegáns kereskedelmi kampány során átvenni és használni.
 
Dr. Dávid Ferenc      
szerző: Dr. Dávid Ferenc