Az újévben sem pihennek a nyugdíjasok vámszedői

2015.01.08 19:16

Akár többszázezer forintot is kereshet percek alatt egy ügyes csaló. Ezúttal egy idős nénit fosztott ki egy ál-leolvasó, pedig könnyen lehetne védekezni a hasonló esetek ellen.

Bár a vízóra leolvasást délutánra hirdették meg, már délelőtt megjelent egy ál-leolvasó egy idős asszonynál a napokban Komáromban. A csaló azt állította, sok a munkája, ezért érkezett korábban. Rosszullétre is panaszkodott, és egy pohár vizet kért, az asszony jóindulatára támaszkodott. Miután bejutott a lakásba, pénzváltásra kérte az asszonyt, elterelte a figyelmét és meglógott az összes félretett pénzzel - írja a police.hu.

Általában így, valamilyen közműcég képviseletében csengetnek be a tolvajok idős emberekhez. De akad olyan is, aki kitalált történetekkel kér bebocsátást, például hadd telefonáljon, hadd várja meg ott a hazaérkező szomszédot, vagy lakásvásárlásra hivatkozva hadd kérdezősködjön az épületről.

Az is hírhedt trükk, amikor egy bajba jutott rokonra hivatkozva kérnek segítséget. Sok esetben ennek a cselnek is az idősebb korosztály az áldozata. Felhívják őket, mondván az unoka bajban van, balesetet szenvedett, pénzre van szüksége. De például Galla Miklóshoz internetes segélykérés futott be az elmúlt hónapban. A humorista az összes megtakarított pénzét elvesztette, mert egy szélhámos egy Angliában élő rokona nevében kért segítséget tőle. Az esettel kapcsolatban a Bors kiderítette, hatszámjegyű összeget veszített így el Galla.

A baj elkerülése érdekében érdemes megfontolni a következőket:

-    Ellenőrizd az igazolványát! Legtöbb esetben a szolgáltató munkatársai fényképes, logóval, érvényességi dátummal és azonosítószámmal ellátott igazolvánnyal rendelkeznek. Kérd el, és amennyire lehet, próbáld megvizsgálni a hitelességét! A legjobb, ha addig be sem engeded, amíg ezt nem tetted meg.
-    Telefonálj! Hívd fel az adott szolgáltatót, és kérd le a kiérkező szakember adatait, azonosítószám és név alapján meg kell találniuk őt a rendszerben. Ha már vonalban vagy, arra is kérdezz rá, valóban végeznek-e a környékeden karbantartási munkálatokat.
-    Készpénzt soha! A szolgáltatók munkatársai nem kérhetnek készpénzt, és nem is lehet náluk, azaz nem kérhetnek arra, válts fel nekik egy nagy címletű bankjegyet. És nem jöhetnek soha azzal a szöveggel, hogy túlfizetésedet akarják ekképpen megtéríteni: de sajnos vissza kell adnod. Így adott esetben a húszezres hamis, de a te tízesed, amit átadsz neki, nem az.
-    Ne írj alá semmit csak úgy! A kiérkező szakember nem jöhet ki hozzád azzal, hogy írj alá itt és most egy szerződést - ki tudja milyen rejtett apró betűs résszel akarnak becsapni a csalók, akik utólag állnak elő követeléseikkel. Az ilyen ügyeket a cég hivatalos úton intézi, szintén előzetes egyeztetés alapján.
-    Riasztás! Ha azonban már megtörtént a baj, mindenképpen jelezd a felé a szolgáltató felé, amire hivatkoztak, így ők is tudnak lépéseket tenni az ügyben. Emellett a rendőrségen tegyél feljelentést!

Az idős hölgy esetében például úgy is elkerülhető lett volna a baj, ha nem otthon a szekrényben tartja félretett pénzét. Hiszen ha pénzt szeretnénk megtakarítani, rengeteg lehetőség közül választhatunk. Ma már találkozhatunk különleges konstrukciókkal is, azonban van öt olyan előtakarékossági forma, amibe életünk során legalább egyszer érdemes befektetnünk. Ilyen lehet a bankbetét, a lakáspénztár, a tartós befektetési számla, vagy a nyugdíj-előtakarékosság.

penzcentrum.hu