Egyre többen karamboloznak emiatt: 10-ből 4 magyar autóst érint

2019.04.18 06:54

A digitális kor ittas vezetése a menet közbeni mobilnyomkodás: kiderült, hogy a magyarok 40 százaléka pötyög a volán mögött, menet közben. Rengeteg baleset történt már közlekedés közben a telefonok miatt: nemcsak a sofőrök, hanem a gyalogosok, biciklisek is veszélyben vannak, ha menet közben csetelnek, posztolnak. Az Aegon és az ORFK kampányt indított a balesetek megelőzése érdekében.

 
A digitális kor ittas vezetése a menet közbeni mobilnyomkodás: kiderült, hogy a magyarok 40 százaléka pötyög a volán mögött, menet közben - hangott el az Aegon és az Országos Balesetmegelőzési Bizottság sajtótájékoztatóján, amelyen a biztosító reprezentatív kutatásának eredményeit ismertették. Minden ötödik telefonozó sofőr csetel, vagy posztol a közösségi médiába vezetés közben, sokan pedig még azt sem tudják, milyen szabályok vonatkoznak a vezetés közbeni telefonálásra.
 
Óberling József, az ORFK RFI közlekedésrendészeti Főosztály vezetője a tájékoztatón kiemelte: nem tudjuk kulturáltan és biztonságosan használni a mobilt, mivel az túl gyorsan terjedt el. Nem csak az autósok, hanem a kerékpárosok, és a gyalogosok is veszélyesen használják a telefonokat. Felidézte a legutóbbi esetet, amikor egy gyereket gázolt el a vonat telefonozás közben.
 
Sokkal több olyan veszélyhezet van, amiből végül nem lesz baleset, de ez csak a szerencsén múlik
 
- húzta alá az ezredes, majd kiemelte: egész Európában jogsértő cselekmény telefonnal a kézben vezetni. "Az ittas vezetést a társadalom elítéli, ezt szeretnénk elérni a mobilozással is" - tette hozzá.
 
A biztosító kutatásából kiderült, hogy a jelenség a nők harmadára, és a férfiak felére jellemző, tízből nyolcan pedig ismernek olyan sofőrt, aki szokott telefonozni menet közben. A városban élők pörgetik inkább a mobilt: a kistelepüléseken élőkre nem jellemző a dolog. Kiderült, a csetelés inkább a 18-39-es korosztályra jellemző, az idősebbek e-mailt (igen, e-mailt!) szoktak írni vezetés közben, ami sokkal veszélyesebb, hiszen nagyobb odafigyelést igényel, mint az azonnali üzenetküldés.
 
Leginkább a budapesti férfiak telefonoznak,
ők jellemzően telefonálnak, vagy a navigációs alkalmazást használják.
 
Rosszul érezzük magunkat, de mégis nyomkodjuk
 
Az emberek szerint nem tilos a telefont kézben tartani, holott a hatályos szabályok szerint ez kifejezetten tilos. A megkérdezettek többsége azt mondta, hogy veszélyes telefonozni vezetés közben, de 24 százalék szerint nem kockázatos bizonyos szituációkban telefonozni. Ugyanakkor a válaszadók 90 százaléka jelentette ki, hogy lelkiismeret-furdalást érez, ha vezetés közben telefonozik - de többségük így is nyomkodja tovább. 7 százalék mondta csupán azt, hogy egyáltalán nem veszélyes a mobilozás.
 
Vakon vezetünk
 
A biztosító vezérigazgató-helyettese, Szombat Tamás arról beszélt, hogy 50 kilométers tempónál a sofőrök 40-70 métert mennek vakon egy üzenet elolvasása alatt. Az autópályán ez még rosszabb, mert 130-al akár 200 métert is megtehet úgy a kocsi, hogy a sofőr figyelme le van foglalva a mobillal.
 
Demetrovics Zsolt, az ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Klinikai Pszichológia és Addiktológia Tanszékének vezetője elmondta, valóban függőséget okoz a mobilozás, hiszen a telefon alapvető tárgy lett az életünkben, nem tudunk nélküle létezni. A mobil szolgáltatja azokat a funkciókat, amivel az életünket rendezzük: kapcsolattartás, vásárlás, szociális élet például. A szakértő kiemelte, hogy a társas élet nagy része - főleg a fiataloknál - a mobilon zajlik, és az a probléma, hogy ez a volán mögött sem szakad meg.
 
Ez nem egy patológiás függőség, kezelni kell viszont, hogy meg tudjuk szakítani a telefonozást akkor, amikor fokozottan szükség van a figyelmünkre. Ez alapesetben nem egy tudatos döntési helyzet, ezek kell változtatni
 
- mondta Demetrovics, aki szerint segíteni kell a tudatos telefonozás elősegítését.
 
Reményiné Csekeő Borbála, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány, pszichológus szakértője arról beszélt, hogy a fiatalok java része már rutinból telefonozik, gyorsan be tudják gépelni a rövid üzeneteket. Ez még veszélyesebb, mivel így kevésbé tudják felmérni a biztonsági kockázatokat. Fogódzkodókat kell kapniuk ahhoz, hogy mit szabad, és mit nem, és értelmet kell adni ezeknek a szabályoknak.
 
Rutinná vált a mozdulat, ahogy a telefonhoz nyúlnak. Azt kell tudatosítani, hogy ez mekkora kockázatot jelent
 
- mondta a szakértő.
 
Kampány indul
 
Óberling szerint eddig nem voltak túl hatékonyak a kampányok, süket fülekre találnak, amikor a mobilozás veszélyeire hívják fel a figyelmet.
 
Nem arról van szó, hogy például nem tudják, mennyi a megengedett sebesség, hanem bízik benne, hogy őt akkor és ott pont nem méri be a rendőr. De ez minden szituációra igaz, azt hiszik az emberek, hogy velük úgysem történhet baleset
 
- fogalmazott az ezredes, aki szerint ez a "nem történik meg" csak a szerncsén múlik, máskor megtörténhet.
 
Szombat Tamás ismertette: több tízezer karambolos káresetet regisztráltak tavaly, ugyan nem lehet megmondani, hogy ezekből hány esetben kiváltó ok a mobilozás, de az európai trendek szerint a telefonok nyomkodása lassan az elsődleges ok lesz. A vezérigazgató-helyettes szerint nem a telefonozással, hanem az aktív mobilozással van a baj. Az Aegon és az ORFK közös kampányában is arra helyezik a hangsúlyt, hogy a közösségi médiában érjék el az embereket. Főképpen a fiatalokat célozzák meg, akiknelk Kovács András Péter és Janklovics Péter humoristákkal készítettek egy tájékoztató videót.
 
A mobil a barátod, de nem vezetés közben - ez lesz a fő üzenete a kampánynak. A roadshow keretein belül pedig bárki kipróbálhatja a virtuális valóságban, hogy milyen veszélyes telefonozva vezetni. Az ORFK munkatársai pedig a forgalomban is fogják osztogatni a szórólapokat, és ellenőrzik a vezetőket.
 
penzcentrum.hu