Ez vár Magyarországra - vallott a kormány

2015.05.15 09:30

Nem jó irányba változnak az állami kiadások 2016-ban: a kormány által bemutatott számokból kiderül, hogy az állam működési költségei tovább nőnek, a jóléti kiadások stagnálnak, a gazdasági kiadások jelentősen csökkenek. Egy jó hír van: az államadósság kamatkiadásai csökkenek.

A kormány a héten benyújtotta a 2016-os költségvetést, amelyet az adócsökkentés költségvetésének nevez. Az szja 16 százalékról 15 százalékra, a sertés tőkehús áfája 27 százalékról 5 százalékra csökken. Mérséklődik a bankadó, és nő a kétgyermekes családok kedvezménye, vagyis nem vitatható, hogy 2016-ban lesznek adócsökkentések.

A jövő évi költségvetés funkcionális mérlege - amit maga a kormány készített el - azonban egy egészen más képet mutat. A lehető legrosszabb mix jött össze: a kormány számai azt mutatják, hogy az állam működési kiadásai nőnek, a jóléti kiadások stagnálnak, a gazdasági költések csökkennek. Egyes elemzők és újságok a takarékosság jegyében ünnepelték  a kormányt, hogy a 2016-os költségvetés bevételi és kiadási főösszegei elmaradnak az ideitől, azaz a kormány kevesebb adót vett ki és költ el - a csökkenés oka azonban jóval prózaibb: nem az adóbevételek csökkenek, hanem az uniós támogatások. Az idei 2562 milliárd forinttal szemben 2016-ban "csak" 1401 forintnyi uniós fejlesztési kiadás jelenik meg a büdzsében - ez a csökkenés oka, mind a bevételi, mind a kiadási oldalon.

Ráadásul az államháztartás konszolidált kiadásaiból az is kitűnik, hogy az idei 16 036 milliárd forinttal szemben jövőre 15 984 milliárd forintot költ az állam - a konszolidált számok szerint -, vagyis a csökkenés 52 milliárd forint. Az államháztartás kiadásainak funkcionális besorolásaiból azonban ennél érdekesebb dolgok is kiderülnek, az egységes nemzetközi (uniós) módszertan szerint az állami kiadásokat négy főcsoportba kell sorolni: állami működési funkciók, jóléti kiadások, gazdasági funkciók, illetve államadósság kezelés és egyéb.

A Napi.hu számításai szerint 2015-ről 2016-ra az állami kiadások 9,3 százalékkal emelkednek, a jóléti kiadások fél százalékkal emelkednek, a gazdasági kiadások 12,2 százalékkal csökkennek. Szintén csökkenek 5,3 százalékkal a kamatkiadások. A kormány 2016-ra 1,6 százalékos inflációt tervez - ami ugyanakkor azt jelenti, hogy a jóléti kiadások is csökkenek reálértéken.

 

Az államháztartás konszolidált funkcionális kiadásai (milliárd Ft)
  2015 2016 Változás
(Md Ft)
Változás (%)
ÁLLAMI MŰKÖDÉSI FUNKCIÓK 2693,0 2943,7 250,7 9,3
JÓLÉTI FUNKCIÓK 9006,2 9052,4 46,2 0,5
GAZDASÁGI FUNKCIÓK 3041,1 2671,1 -370,0 -12,2
ÁLLAMADÓSSÁG-KEZELÉS 1140,0 1079,6 -60,4 -5,3
FUNKCIÓBA NEM SOROLHATÓ TÉTELEK 156,1 237,6 81,6 52,3
ÖSSZES KIADÁS 16036,4 15984,0 -52,4 -0,3
Forrás: törvényjavaslat

A részletes számokból kiderül, hogy törvényhozás és a kormány közvetlen működési kiadási csökkennek, ami üdvözlendő. Növekednek viszont a kormányzati pénzügyekkel kapcsolatos kiadások és a külügyi költések. Az állami működésen belül jelentős kiadásnövekedés tapasztalható a honvédelemben és a rendőrségnél - ez utóbbinak az idén júliustól bekövetkező 30 százalékos béremelések az oka. Csökken viszont az állam alapkutatásra szánt támogatása, a kétmilliárdos csökkenés nem számottevő, inkább a 90 milliárdos tétel nagysága lehet elgondolkodtató.

 

Csökkenő egészségügyi kiadások

A kormány 9052,3 milliárdot szán jóléti kiadásokra, ez a konszolidált kiadások 56,6 százaléka. A növekedés 46 milliárd forint, illetve 0,5 százalékos - mindezt 1,6 százalékos infláció mellett. A jóléti kiadásokon belül az oktatásra 1617 milliárd forint jut, ami mindössze hétmilliárd forinttal magasabb az idei költésnél. Az egészségügyi kiadások 1,8 milliárd forinttal (!) emelkednek, így jövőre 1366,7 milliárd forint jut erre a célra. Mind az oktatás, mind az egészségügy a rendszert szétfeszítő problémák miatt reformokért kiállt - ennek ellenére 2016-ban semmi változás nem várható, legalább is a kormány semmi ilyen szakpolitikai ígérettel nem állt elő, és ez látható a költségvetés számaiban is. Az egészségügyön belül a kórházi kiadások nominálisan is csökkennek, több pénz jut viszont az alapellására.

Inflációtól elmaradó mértékben emelkednek - vagyis reálértéken csökkenek - a nyugdíj- és szociális kiadások. A nyugellátásokra 1,1 százalékkal jut több pénz - a mérséklet növekedés a tavaly beindult nyugdíjkorhatár-emelés következménye, ennek köszönhetően átmenetileg lassul a nyugdíjba vonulók száma, így fékeződik az amúgy is magas nyugdíjkiadások növekedése. Látványosan csökkenek a munkanélküli kiadások, köszönhetően a javuló foglalkoztatási helyzetnek, ugyanakkor elgondolkodtató, hogy az aktív munkavállalók által befizetett több száz milliárd forintnyi járulékból mindössze 48,4 milliárd jut segélyekre a 3 hónapra rövidített munkanélküli ellátás ideje alatt, eközben a közmunkaprogramra már 340 milliárdot költenek.

 

Itt látszik meg az uniós pénzek hiánya

Az államháztartás gazdasági kiadásai 2671 milliárd forintra csökkenek, ez 370 milliárd forinttal kisebb az idei keretnél. Szinte minden soron csökkenek a kiadások - ugyanis 2016-ban átmenetileg visszaesnek az uniós támogatások, mégpedig az útépítéstől a környezetvédelemig az elmúlt években szinte kizárólag brüsszeli pénzekből valósult meg beruházás Magyarországon. A környezetvédelmi kiadások egy év alatt a negyedével csökkenek. Jó hír viszont, hogy a kedvező gazdasági környezetnek köszönhetően az államadósság finanszírozásával kapcsolatos kiadások 82 milliárd forinttal, 1079,6 milliárdra csökkenek.

Az államháztartás konszolidált funkcionális kiadásai (milliárd Ft)
  2015 2016 Változás (Md Ft) Változás (%)
ÁLLAMI MŰKÖDÉSI FUNKCIÓK 2693,0 2943,7 250,7 9,3
Általános közösségi szolgáltatások 1904,0 2003,6 99,5 5,2
Törvényhozó és végrehajtó szervek 847,9 840,3 -7,6 -0,9
Pénzügyi és költségvetési tevékenységek és szolgáltatások 528,3 606,6 78,3 14,8
Külügyek 76,0 80,3 4,3 5,7
Alapkutatás 92,3 90,4 -1,9 -2,1
Műszaki fejlesztés     0,0 #ZÉRÓOSZTÓ!
Egyéb általános közösségi szolgáltatások 359,5 385,9 26,4 7,3
Védelem 215,9 261,4 45,5 21,1
Rendvédelem és közbiztonság 573,0 678,8 105,8 18,5
Igazságszolgáltatás 129,4 135,8 6,3 4,9
Rend- és közbiztonság 328,3 400,1 71,9 21,9
Tűzvédelem 58,4 73,7 15,3 26,2
Büntetés-végrehajtási igazgatás és működtetés 56,9 69,2 12,3 21,5
JÓLÉTI FUNKCIÓK 9006,2 9052,4 46,2 0,5
Oktatási tevékenységek és szolgáltatások 1610,3 1617,0 6,7 0,4
Iskolai előkészítés és alapfokú oktatás 242,4 250,7 8,4 3,5
Középfokú oktatás 202,9 203,1 0,3 0,1
Felsőfokú oktatás 485,2 491,5 6,3 1,3
Egyéb oktatás 679,8 671,6 -8,2 -1,2
Egészségügy 1364,9 1366,7 1,8 0,1
Kórházi tevékenységek és szolgáltatások 743,1 694,1 -49,1 -6,6
Háziorvosi és gyermekorvosi szolgálat 114,9 124,4 9,4 8,2
Rendelői, orvosi, fogorvosi ellátás 67,3 69,2 1,9 2,8
Közegészségügyi tevékenységek és szolgáltatások 33,2 41,2 8,0 24,2
Egyéb egészségügy 406,3 437,9 31,6 7,8
Társadalombiztosítási és jóléti szolgáltatások 5006,7 5049,2 42,6 0,9
Táppénz, anyasági vagy ideiglenes rokkantsági juttatások 453,5 452,5 -1,0 -0,2
Nyugellátások 3007,3 3041,7 34,4 1,1
Egyéb társadalombiztosítási ellátások 57,2 55,8 -1,4 -2,5
Munkanélküli ellátások 65,6 48,4 -17,1 -26,1
Családi pótlékok és gyermekeknek járó juttatások 519,5 516,7 -2,8 -0,5
Egyéb szociális támogatások 409,1 389,1 -20,0 -4,9
Szociális és jóléti intézményi szolgáltatások 494,5 545,0 50,5 10,2
Lakásügyek, települési és közösségi tevékenységek és szolgáltatások 462,6 427,5 -35,2 -7,6
Szórakoztató, kulturális, vallási tevékenységek és szolgáltatások 561,7 592,0 30,3 5,4
Sport és szabadidős tevékenységek és szolgáltatások 167,6 164,0 -3,6 -2,1
Kulturális tevékenységek és szolgáltatások 224,9 254,7 29,8 13,2
Műsorszórási és kiadói tevékenységek és szolgáltatások 73,8 74,8 1,0 1,3
Hitéleti tevékenységek 40,2 40,2 0,0 0,1
Párttevékenységek 2,5 2,5 0,0 0,0
Egyéb közösségi és kulturális tevékenységek 53,0 55,7 2,8 5,3
GAZDASÁGI FUNKCIÓK 3041,1 2671,1 -370,0 -12,2
Tüzelő- és üzemanyag, valamint energiaellátási feladatok 10,8 12,3 1,5 14,2
Mező-, erdő- , hal- és vadgazdálkodás 431,0 267,9 -163,1 -37,8
Bányászat és ipar 149,7 80,5 -69,2 -46,2
Közlekedési és távközlési tevékenységek és szolgáltatások 1256,6 1161,1 -95,5 -7,6
Közúti közlekedési tevékenységek 431,2 613,9 182,7 42,4
Vasúti közlekedésügyek és szolgáltatások 269,7 333,4 63,7 23,6
Távközlés 23,5 26,9 3,3 14,2
Egyéb közlekedés és szállítás 531,1 186,9 -344,2 -64,8
Egyéb gazdasági tevékenységek és szolgáltatások 872,7 915,8 43,1 4,9
Többcélú fejlesztési témák tevékenységei és szolgáltatásai 462,2 411,0 -51,2 -11,1
Egyéb gazdasági tevékenységek és szolgáltatások 410,4 504,8 94,3 23,0
Környezetvédelem 320,4 233,4 -87,0 -27,1
ÁLLAMADÓSSÁG-KEZELÉS 1140,0 1079,6 -60,4 -5,3
FUNKCIÓBA NEM SOROLHATÓ TÉTELEK 156,1 237,6 81,6 52,3
Összes kiadás 16036,4 15984,0 -52,4 -0,3
Forrás: kormányjavaslat

napi.hu