Figyelmeztetik a bankok a Görögországba utazókat

2015.07.25 08:27

A befektetői piacok ugyan megnyugodtak, és újra kinyitottak a bankok, a magyarországi pénzintézetek szerint továbbra is ajánlott az óvatosság azoknak, akik pénzt utalnának át vagy kártyával terveznek fizetni görögországi nyaralásuk során. Az utóbbiakért a magyarországi pénzintézetek nem vállalnak felelősséget. Az eddigieket látva talán túlzó az elővigyázatosság, mindenesetre jobb az utazásra nagyobb mennyiségű készpénzzel készülni.

A napokban több magyarországi bank ügyfelei is olyan figyelmeztetésekkel találhatták magukat szembe, hogy az adósságválsággal küszködő Görögország korlátozottan üzemelő bankrendszerébe irányuló tranzakcióikkal gondok lehetnek. Ez a forgalomban is meglátszott. Az érkező átutalási forgalom július elejétől gyakorlatilag megszűnt, és a hónap első felében a kimenő tranzakciók száma is jelentősebben visszaesett. Azóta a forgalom visszaállt az átlagos szintre – mondta a Napi Gazdaságnak az OTP Bank. A kockázatok felvázolására a pénzintézetek nagyobb erőket mozgósítottak, a CIB például a görög bankokba utalást indító ügyfeleit egyenként felkereste. A lapunknak nyilatkozó többi bank is azt mondta, hogy részletes tájékoztatást adott az ügyfeleknek.

A kérdéseinkre kapott válaszok között visszatérő elem, hogy a bankok igyekeznek nyomatékosítani, a magyarországi hitelintézet nem tud felelősséget vállalni a görögországi pénzintézetek intézkedéseiért. Ezzel együtt a Budapest Banknál elmondták, semmilyen módon nem korlátozzák a Görögországba irányuló devizaátutalásokat és a kártyahasználatot, a Sberbank, az MKB és az UniCredit is teljesítette ügyfelei Görögországba irányuló átutalásait, ha azt a kockázatok ellenére kérték. Az eddigi tapasztalatok alapján a görög végen rendszerszinten nem voltak fennakadások. Eddig egyik bank sem számolt be arról, hogy ügyfeleik arra panaszkodtak volna, sikertelen lett az átutalásuk vagy görögországi kártyás fizetésük.

Amennyiben mégis gond lenne, az igen bonyolult helyzetet eredményezhet. Ahogy azt az OTP-nél kifejtették, ha valaki átutalást indít külföldre és a kedvezményezett bankja nem teljesít, a magyar félnek nem áll módjában az átutalt pénzt visszaszerezni, csupán az ügyfél kérését tudja közvetíteni a kedvezményezett bankja felé. Egy átutalt és már jóváírt összeg csak a kedvezményezett hozzájárulásával fordítható vissza, a megbízó pénzintézetének nem áll rendelkezésére olyan jogi eszköz, amellyel egy visszahívott összeg tényleges visszautalását kikényszerítheti, ilyen esetben a megbízó jogi úton kezdeményezheti az összeg visszaszerzését. Ezért a bankok egyöntetűen azt javasolták, hogy átutalás előtt tájékozódjanak ügyfeleik a fogadó fél helyzetéről, illetve legyenek tisztában azzal, hogy hiába ér oda rendben az átutalás, a hatályban lévő pénzfelvételi korlátok vagy az egyéb ellátásbeli fennakadások miatt előfordulhat, hogy csak korlátozottan lehet a helyszínen hozzájutni az összeghez. Sikertelen kártyás fizetés esetén a kártyabirtokos panaszát a nemzetközi kártyatársaságok, ebben az esetben a Visa és a MasterCard szabályai alapján vizsgálják – tették hozzá a CIB-nél. Ezért ha kellemetlenséggel jár is, a Budapest Bank és a CIB is azt javasolja az utazni készülőknek, hogy bankkártyájuk mellett elegendő készpénzzel is rendelkezzenek.

napigazdasag.hu