Főmentős fejek hullanak

2016.12.21 06:05

Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) megbízott főigazgatója hétfőn azonnali hatállyal visszavonta a vezetői megbízatását Pápai Györgynek, az OMSZ észak-alföldi regionális igazgatójának, és ugyanekkor felfüggesztette a további munkavégzés alól észak-magyarországi régió regionális igazgatóját, Breitenbach Gézát.

Két főmentős is belebukott az M3-as autópályán Mezőkeresztes és Mezőkövesd között történt szombat esti, négy halálos áldozatot követelő tömegbalesetbe – írta tegnap reggel blogbejegyzésében Kunetz Zsombor egészségügyi szakértő. A két évtizedes mentős múlttal rendelkező szakorvos a szervezet munkatársaitól értesült, hogy hétfőn az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) megbízott főigazgatója azonnali hatállyal visszavonta a vezetői megbízatását Pápai György észak-alföldi regionális igazgatónak és felfüggesztette a további munkavégzés alól az észak-magyarországi regionális igazgatót, Breitenbach Gézát is.

A röntgen.reblog.hu oldalon úgy fogalmazott a motoros mentés hazai megteremtője és a légimentés korábbi vezetője, hogy Breitenbachra fegyelmi vizsgálat is vár a menesztése előtt, mert állítólag sem a betegellátásba, sem kárhelyparancsnoki teendőkbe nem kapcsolódott be az M3-as autópályán történt balesetnél, holott a helyszínen ő volt az első orvosi végzettségű mentős.

Azóta kiderült, a baleset előtt egy autó megelőzte a későbbi áldozatokat és a sérülteket szállító debreceni turistabuszt, de megcsúszott a síkos úton és megpördült, a busz sofőrje pedig félrerántotta a kormányt, hogy elkerülje az ütközést. Az emeletes jármű a váratlan mozdulattól felborult, ezt követően pedig további autók és kisbuszok rohantak bele a már álló buszba és kocsikba. A bécsi adventi vásárról hazatérő kirándulók mentésére 14 mentőkocsi vonult a helyszínre, ahonnan 31 sérültet kellett elszállítani.

A 24.hu írta meg először, hogy szemtanúk beszámolója szerint az Észak-magyarországi Régió Regionális igazgató is megjelent a balesetnél, amikor pedig a mentés befejezése után távozni akart, nem indult az autója, azt kollégái tolták be. Az internetes portál ezután érdeklődött, hogy megszokott eljárás-e, ami az M3-ason történt. Kérdéseikre Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője mindössze annyit felelt, hogy tart az eset vizsgálata és ennél többet a Népszava hasonló kérdéseire sem válaszolt.

A szervezet belső viszonyait jól ismerő Kunecz Zsombor arra is emlékeztetett, hogy a területi vezetők menesztése összefüggésben lehet a szeptember elején kiírt országos főigazgatói pályázattal, amelynek elbírálási határideje 10 nappal ezelőtt lejárt, de az eredményről semmit nem lehet tudni. Az a hír tartja magát, hogy a két menesztett kelet-magyarországi vezető is pályázott a posztra, csakúgy, mint az országos szervezet struktúraváltásának kidolgozásával megbízott Mártai István, akit egyszer már elküldtek a főigazgatói székből – gyakorlatilag alkalmatlanságára hivatkozva. Hogy csinált-e bármit tervezés címén a jelenleg a TEK állományában dolgozó orvos, nem lehet tudni, mert erre vonatkozó korábbi kérdéseinkre a mentősök kommunikációs irodája és az egészségügyi államtitkárság sem válaszolt.

Az egy évvel ezelőtt megbízott főigazgatóként munkába állt jelenlegi országos vezető, Máté Gábor több kísérletet is tett az utóbbi évtizedben megerősödött helyi „kiskirályok” leváltására, de Kunecz szerint a posztokra kiírt pályázatokat visszavonatták vele. A halálos katasztrófa azonban a jelek szerint apropót teremtett a riválisok elmozdítására.

G.E.
nepszava.hu