Hamarosan érkeznek a gázüzemüek - Használt miskolci buszt tessék!
Az új gázbuszok érkezésével megszabadul régebbi Ikarusaitól, Rábáitól és MAN-jeitől az MVK Zrt.
Miskolc közlekedési vállalata hatvanegy, selejtezésre kijelölt járművet kínál eladásra, mert vesz negyven szóló és harmincöt csuklós, CNG-hajtású MAN Lion’s City GL autóbuszt.
A 2016-ban forgalomba álló új, korszerű járművekkel a régebbi kocsiktól elbúcsúzik a borsodi megyeszékhely. A kukázott járművek palettája viszonylag széles: szóló és csuklós Ikarusok, Rábák és MAN-ek egyaránt. A kultikus magyar márkából 260-asok, 280-asok, 415-ösök és 435-ösök, a Rábákból Premier 091-esek és 291-esek, az újabb, német járművek közül pedig SL223-asok és SG263-asok szerepelnek a „feketelistán”. A buszok többsége még rendelkezik érvényes műszakival, egy részüket viszont már leállították.
Az Ikarus 260-as típus a klasszikus, 200-as buszcsalád városi szóló verziója volt. A két 260-as kocsit a ’80-as évek második felében építették, azóta bő másfél millió kilométer került beléjük. Az egyik jármű 1999-ben vázcserés felújításon esett át. A huszonkét ülő- és hetvenöt állóhellyel rendelkező kocsik irányára 4500 euró, körülbelül 1,4 millió forint. Az eladósorba került, csuklós kivitelű 280-asok tizenkét miskolci példányának mindegyike átesett vázcserés felújításon 1999-ben. Az 1975 és 1990 között gyártott, harminchat ülést és száztizenegy állóhelyet biztosító kocsikért egyenként ötezer eurót, bő másfél millió forintot kér az MVK Zrt.
A ’90-es években gyártott Ikarus 400-as városi kivitelű buszcsalád csuklós, 435-ös típusából tizenhárom, 415-ös szóló verziójából nyolc kocsi keresi új üzemeltetőjét. Az 1993 és 2000 között forgalomba állított csuklósok negyven ülő- és százhuszonnyolc állóhelyet kínálnak, az 1994-es, 1998-as és 1999-es évjáratú szólókon huszonhét utas ülhet, hetvenhat állhat. Előbbiek nyolcezer, utóbbiak hétezer euróba, azaz bő két és félmillió, valamint 2,2 millió forintba kerülnek.
A két szóló és a négy csuklós Rába Premier-kocsi egyenként 7500 és 8500 eurót, körülbelül 2,4 és 2,7 millió forintot kóstál. A huszonnyolc ülő- és hetvenhét állóhelyet kínáló 091-es szólókat 2001-ben vette állományba az MVK, a 2000 legvégén, 2001 legelején forgalomba állított 291-es csuklósok tizenegy ülő- és negyven állóhellyel kínálnak többet.
A kilenc SL223-as szóló (A74) és tizenegy SG263-as csuklós (A75) MAN-busz 2002 tavaszán állt forgalomba. A szólók többsége túl van már az egymilliomodik kilométeren, de a hosszabb kocsik se állnak messze tőle. Előbbieken huszonheten ülhetnek és hetvenhárman állhatnak, utóbbiakon ez az érték harminckilenc és száztizenegy. A szólók tízezer euróért, körülbelül 3,1 millió forintért vihetők, a csuklósok ezerötszáz közös valutával többért, úgy 3,6 millió forintért mennek.
A selejtezett kocsik bővebb adatait, beleértve a rendszámokat is,a ide kttintva lehet megtekinteni.
A korszerű, gázüzemű buszok beszerzéséhez a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium harminc százalékos támogatást nyújt, ezzel hetvenöt régi busz cseréje valósulhat meg. A támogatásból – amely mintegy 1,8 milliárd forintra rúg – negyven szóló és harmincöt csuklós buszt vehet a borsodi megyeszékhely. A vásárolt típus a 2015-ös Év Busza, a MAN Lion's City GL CNG. Az új buszok az év végéig érkeznek.
A buszok beszerzéséhez kapcsolódva Miskolc töltőállomás létesítésére is tendert írt ki, amelyet a Gilbarco-ACIS Kft. nyert meg. Az MVK telephelyének bejáratával szemben, zöldmezős beruházásként épülő állomás 2400 köbméteres óránkénti teljesítményre lesz képes. Az új CNG-kút nyilvános lesz, a buszokon kívül két forgalmi sávban a gázüzemű teher-, és személygépkocsik is tankolhatnak.
Singlár Zsolt MVK vezérigazgató (balról), és Kis Csaba, a Gilbarco-ACIS Kft. ügyvezetője
a támogatói levél birtokában megállapodott a töltőállomás-építés elindításáról
iho.hu