Így csapolhatták meg a magyar bankkártyákat kedd este
Sokan nem örültek annak, hogy kedd este sms-t kaptak a bankjuktól. Nem a fizetésük érkezett meg, vagy valamilyen komolyabb összeget utaltak át nekik: azzal szembesültek, hogy valakik több tízezer forintot vettek fel bankkártyájukkal Indonéziában. Az eset több szempontból is érdekes, de a Pénzcentrum mutatja azt is, hogy tudsz vigyázni a pénzedre, ha veled történik hasonló.
A Napi Gazdaság értesülései szerint sok bankkártyát csapoltak meg (magyar idő szerint) kedd este. Többen - például a Budapest Bank ügyfelei - sorra kapták az sms-értesítőket, amelyek arról számoltak be, hogy 50-60 ezer forintot vettek le számlájukról Indonéziában.
A lap szerint az egyik károsult azonnal megpróbálta letiltani kártyáját a Budapest Banknál, azonban körülbelül 3 órán keresztül kellett próbálkoznia a telefonos ügyfélszolgálaton, mire végre sikerrel járt. A társaság telefonos ügyintézője szerint azért nem lehetett őket elérni, mert rengetegen hívták őket hasonló visszaélések bejelentése miatt.
Mi történhetett?
A rendelkezésre álló információkból arra lehet következtetni, hogy illegális adatszerzés történt, feltehetőleg ATM-eknél - mondta el a Pénzcentrumnak Jakab Péter, a Magyar Bankszövetség Bankbiztonsági Munkabizottságának vezetője.
A bűnözők az ATM-ekben használt kártyák mágnescsík-adatait és PIN-kódjait szerezhették meg, majd ezeket felhasználva készíthettek klónozott kártyát, amivel külföldön pénzt vettek fel. A szakértő szerint a PIN-kód megszerzése utal arra, hogy nem valamilyen banki adatbázishoz fértek hozzá, hanem ATM-eknél használt kártyák adatait szerezték meg.
Jakab Péter ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy
az ilyen visszaélések rendkívül ritkák,
a teljes kártyahasználat töredékénél fordulnak elő. A esetek döntő többségében ráadásul a bank kártalanítja az ügyfeleket.
Hogyan védekezhetünk?
Mielőtt használnánk az ATM-et (készpénzt veszünk fel vagy fizetünk be, mobiltelefon kártyát töltünk fel, stb.) mindig ellenőrizzük, nem látunk-e szokatlan, oda nem illő tárgyat vagy nyilvánvaló rongálás nyomait az automatán (pl. a kártyanyílásra nincs-e ráhelyezve valami).
Ha bármi szokatlant tapasztalunk, ne használjuk az automatát.
Szintén nem tanácsos használni az automatát, ha bármiféle hibaüzenetet látunk a képernyőn.Mielőtt kártyánkat elővesszük, nézzünk körül, ne álljon senki közvetlenül mögöttünk. Tartsunk diszkrét távolságot, amikor arra várunk, hogy az előttünk álló elvégezze a tranzakciót.
Győződjünk meg róla, hogy nem látunk-e az automata közelében gyanúsan viselkedő személyt vagy személyeket.
Úgy álljunk az ATM-nél, hogy ne láthassák, amint PIN kódunkat megadjuk, vagy azt, mennyi pénzt veszünk fel. Kézzel takarjuk el a billentyűzetet, amikor beütjük a kódot.
Gyanakodjunk, ha az automata használata közben (különösen, ha a kártyát nem adta ki a gép), egy idegen nagyon segítőkésznek bizonyul, még ha banki alkalmazottnak adja ki magát, akkor is.
Még véletlenül se adjuk ki a kezünkből a bankkártyát és ne áruljuk el a PIN kódot.
Állítsunk be sms-értesítőt: ha olyan tranzakcióról kapunk sms-t, amit nem mi kezdeményeztünk, azonnal hívjuk az ügyfélszolgálatot.
Figyeljük rendszeresen a bankszámlánkat.
penzcentrum.hu