Ijesztő szám a devizalevélben: hogy jött ez ki?

2015.05.02 13:39

Az ügyfelek jó része már megkapta a levelét, azonban több százezer adós csak jövő héten veheti kézbe a várva-várt küldeményt. Miért ennyi jár vissza, hova fordulhatunk segítséggel, ha nem értünk egyet az elszámolással?

Lejárt a bankok határideje arra, hogy postázzák a devizahiteles elszámolókat. Ugyan a levelek megérkezésére még néhány munkanapot várni kell a Posta tájékoztatása szerint, azonban lassan már az összes ügyfél kezében tarthatja az visszatérítésről szóló levelét. Fontos, hogy az OTP-re és a K&H-ra más elszámolási határidő vonatkozik az elhúzódó perek miatt.

 

Erre kell figyelni a levélben
A legfontosabb számokat (a legtöbb banki levélben) a küldemény harmadik oldalán találjuk, az itt látható táblázatban (lásd a képünket). Ez a három legfontosabb szám az elszámolásban:

    A törlesztőrészlet

    A tartozás

    A kamat


A legfontosabb adat a májustól fizetendő, minden szempontból új törlesztőrészlet. A tartozás csökkenése és a kamatcsökkentés miatt ugyanis várhatóan mérséklődik a devizahitelesek törlesztőrészlete. A táblázatban egyébként megtaláljuk a régi törlesztőrészletet, sőt a táblázat alatt a csökkenés mértéke is látható.

Az éves kamatnál látható az elszámolást megelőző és az elszámolás (és forintosítás) utáni kamatszint, ennek csökkenése is hozzájárul a törlesztőrészlet csökkenéséhez. Szintén hozzájárul a havi részletek csökkenéséhez a tartozás csökkenése. Ugyan a korábbi tartozás még devizában van megadva, a forintosítás miatt a (jelzáloghitel) szerződések új tartozása már forintban lesz megadva az elszámoláson.

Sok esetben érdemes megnézni a későbbi törlesztőrészleteket is, mivel van olyan bank, ahol ezeket is megtaláljuk.
Több olvasónk panaszkodott arra, hogy a törlesztőrészlete több mint tízszeresére emelkedik jövő évtől, azonban ez csak az időszaki bontás változása miatt van így.

Ez azt jelenti, hogy a 2015-ben esedékes fizetendő havi bontásban, míg a későbbi részletek éves bontásban kerülnek megjelenítésre a levélben.

 

Hova fordulhatunk, ha elégedetlenek vagyunk?
Ha elégedetlenek vagyunk az elszámolással, akkor először érdemes részletes elszámolást kérni a bankunktól. Ezt igényelhetjük levélben is, azonban a legtöbb hitelintézet egy egyéni kódot küld az elszámolással, amivel a bank online felületén leellenőrizhetjük a számításokat.

Amennyiben ezzel sem vagyunk elégedettek, akkor panasszal élhetünk a banknál. Ezt megtehetjük személyeses, telefonon, vagy akár elektronikus formában is, de a panasztétel formájáról az elszámoló levélben találunk részletesebb információkat. Az általnos panasztételt egy beadvánnyal érdemes megtenni. Alapvetően 30 napunk van arra, hogy panasszal éljünk, az erre szolgáló nyomtatványok egyébként elérhetőek a bankok honlapján.

Ha a panaszbeadványra érkezett válasszal nem vagyunk elégedettek, akkor a Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) fordulhatunk. Akkor is őket kell megkeresni, ha 60 napon belül nem kapunk választ panaszbeadványunkra.

 

Mit mondanak az ügyfelek?
A Pénzcentrumhoz rengeteg olvasói levél érkezik az elszámolással kapcsolatban, ezekből idézünk néhányat, egy elkeseredett autóhiteles például ezt írta: 2,3 millió forintot vettünk fel svájci frankban autóhitelre 2006-ban, 10 évre, amit 2012-ben visszafizettünk az akkor aktuális árfolyamon. Összesen több mint 4,5 millió forintot fizettünk be! A mai nap folyamán kerek 84 639 forintot utalt vissza a bank. Most azt nem tudom, sírjak vagy nevessek? Panasszal éljek, van értelme? Mindenki a felvett összeg 10-20 százalékáról beszélt, ez messze nem az!

Persze nem csak az autóhitelesek között van elégedetlen ügyfél: Sajnos én is azokhoz tartozom, akik nem igazán vannak megelégedve a forintosítással. 16,5 millió forintot vettem fel, 7 éve fizetem becsülettel, és most a nyakamba kaptam 23,5 M Ft tőkét és kamatait. Szerintem ez a tisztességtelen és nem az, amit eddig elvettek. Eddig próbáltam más bankoktól ajánlatot kérni, de a lakás 20-21 milliót ér, és nem igen van számomra ajánlatuk.
 
Még nem kaptam levelet, de telefonon megkérdeztem, hogy mi a helyzet. A 2005-ben lakásvásárláshoz igényelt deviza alapú hitelem van, ami 6,9 millió forint hitelösszegű, 20 éves futamidő mellett. Eddig 7 millió forintot fizettem vissza a banknak. Ugyan a hátralékom és a gyűjtőszámlám eltűnt és a tartozásból is jóváírtak 1,6 millió forintot (összesen 2,6 millió forintot írtak jóvá), mégsem vagyok elégedett. Még mindig 7 millió forinttal tartozom a banknak, többel, mint amennyit felvettem - írja egy feldühödött olvasó. 

 

Miért ennyi elszámolást kapunk?
A devizahitelesek többsége még mindig arról érdeklődik, hogy jár-e neki az elszámolás, vagy miért ennyit kapnak vissza. Az alábbi devizahitelesekkel nem számol el a bank:

    Akik 2004. május 1. előtt kötötték a szerződésüket

    Akik 2009. július 26. előtt lezárták a szerződésüket

    Folyószámlahitelesek

    Hitelkártya tulajdonosok

    Vállalatok és egyéni vállalkozások


Mivel minden szerződés egyedi, ezért hatalmas különbségek lehetnek az elszámolás során visszajáró összegekben.

Az alábbi öt tényezőtől függ, hogy mennyi jár vissza:

    Az egyoldalú kamatemelés mértéke és időpontja

    Az árfolyamrés mértéke

    A felvett hitel összege

    A futamidő

    A hitel felvételének időpontja

penzcentrum.hu