Kattognak az árazógépek a boltokban: mindennapi kenyerünk a tét

2017.02.04 06:07

Nemrég számoltunk be a Pékszövetség előrejelzéséről, amely szerint, termékcsoportonként ugyan változó, de 10-30 százalék közötti áremelésre számíthatnak a fogyasztók februártól. A szövetség a lépést több együtthatóval indokolta: egyrészt ágazati szintű, átfogó áremelésre évek óta nem volt példa Magyarországon; másrészt a kötelező minimálbér-emelés terheit többnyire csak áremeléssel tudják kigazdálkodni az idei évtől az érintett vállalkozások.

Politikusok és pékek párbaja: ki mondja meg, mennyi lesz a kenyér?

A helyzet súlyosságát jól mutatja, hogy az elmúlt bő két hétben tovább bonyolódott a történet. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) a minap például megbeszélést szervezett a sütőipar szereplői számára. Szilágyi Péter, a Magyar Pékszövetség tanácsadója a megbeszélésen kifejtette:

a sütőipari vállalkozások helyzete évek óta tarthatatlan. Árbevétel-arányos bruttó jövedelmezőségük két százalék körül alakul, ez az alacsony eredményszint nem teszi lehetővé a szükséges fejlesztéseket, korszerűsítéseket.
 

A tanácsadó emellett arra is felhívta a figyelmet, hogy a sütőipar az egyik leginkább kézimunka-igényes szakágazat, ezért a munkaerő költségének változásai az átlagnál érzékenyebben érintik a sütőipari vállalkozásokat. Ezért mindenképp szeretnék elérni, hogy legalább a munkaerőköltség növekedését érvényesíteni tudják az áraikban.

A tárgyaláson részt vett Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára is. Az állami tisztségviselő szorgalmazta a sütőipar helyzetének mielőbbi rendezését, jelezve, hogy ellenkező esetben nőhet a szürkegazdaság aránya az ágazatban, vagy pedig a termékek minőségének romlásával kell számolniuk a fogyasztóknak.

Habár Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke eredményesnek ítélte a találkozót, fontos kiemelni, hogy az egyeztetésen - hiába hívták meg valamennyi hazai szereplőt - csak a CBA, a Coop, és a Tesco képviseltette magát. A résztvevő áruházláncok viszont jelezték, hogy megértik a sütőipari vállalkozások problémáit, és nyitottak a velük való tárgyalásra.

Mivel az egyeztetésen számos lánc sem vett részt, így kapóra jön, hogy a Pénzcentrum korábban felvette a kapcsolatot a távol maradókkal is. Természetesen arra voltunk kíváncsiak, mi várható náluk, hogyan alakul majd a pékáruk ára. Alábbiakban korábban megjelent cikkünkből idézünk.

https://onlineabc.ro/image/catalog/Kenyer-Pekaruk/kenyer,pekaru.jpg

Tekintettel arra, hogy 2017 januárjától emelkedett a minimálbér és a garantált bérminimum, a gyártó sütőipari cégeknél az önköltség is növekedett. 2016 decemberétől folyamatosan kaptunk áremelési kérelmeket, melyeket elsősorban a béremeléssel indokoltak a partnerek, de a sajt áremelés, valamint a sütőszerek áremelése is felmerült olykor indokként. Az előbbiek miatt a termékek egy részénél a beszerzési árak különböző mértékben emelkedhetnek, illetve a fogyasztói árban, ugyan nem minden termék esetében, de változás várható - reagálta megkeresésünkre a Spar Magyarország.

 

Az ALDI elkötelezett abban, hogy vásárlóinak mindig magas minőségű termékeket kínáljon, a lehető legkedvezőbb áron. Célként tűztük ki magunknak, hogy vevőink számára hosszú távon biztosítsuk a legjobb árakat. A piaci változásokat figyelembe véve és ezekhez igazodva, a jövőben is ezt a filozófiát tartjuk szem előtt - közölte sejtelmesen az ALDI Magyarország.

A vásárlók a Lidl friss pékárui esetében a megszokott kedvező árakkal találkozhatnak folyamatosan, így februárban is - fűzte szűkszavúan a Lidl Magyarország kommunikációs vezetője.

 

A saját gyártású termékek esetében - bár a költségek emelkedése a Tescót is ugyanúgy érinti - törekszünk arra, hogy a vásárló számára az eddig megszokott árszinten kínáljuk péktermékeinket - kommentálta korábban a Pékszövetség év eleji prognózisát a Tesco kommunikációs osztálya.

penzcentrum.hu