Kilométerenként 4 milliárd - Ez nem kis botrány

2015.03.26 19:10

Először fordul elő Magyarországgal, hogy az Európai Unió megtagadja egy projekt finanszírozását, mert kartellgyanút lát – mondta a Klubrádió Megbeszéljük című műsorában a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. volt vezetője. Reményik Kálmán arra hívta fel a figyelmet, hogy ilyen nem fordult elő itthon 2006 óta.

Szerinte 110 milliárd forintnyi költségvetési pénz az óriási botrány. A kilométerenként 4 milliárd forintot elég durvának nevezte.
Szerinte visszaüt az, hogy a NIF 2010-ig előzőleg minden autópálya esetében ismertette a fajlagos főpálya árat, ez segítette az összehasonlítást, ám ezt megszüntették.

A másik gondnak nevezte, hogy hiába dobta vissza az EU a projektet, mert a pályáztatás a nem kellően átlátható volt, az EU gyakorlata szerint ezt a kormánnyal beszéli át, külön nem kommunikál.
Ha ezek után sem indítanak vizsgálatot ebben az ügyben az elég kétszínű lesz, mert a 2004-es kartellügy esetében amikor a bíróság megállapította a kartellvád helytállóságát, akkor komoly büntetéseket szabtak ki.

A Gazdasági Versenyhivatal 2003. február 18-án hivatalból verseny-felügyeleti eljárást indított annak a megállapítására, hogy a Nemzeti Autópálya Rt. által 2002. augusztusában kiírt nyílt, előminősítéses közbeszerzési eljárás során a BETONÚT ZRt., a STRABAG ZRt., a HÍDÉPÍTŐ ZRt., az EGÚT ZRt. és a DEBMÚT ZRt tanúsítottak e a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvénybe ütköző magatartást. A vizsgálat eredményeképpen a versenytanács hozott határozatot, amely ellen az érintett társaságok jogorvoslattal éltek a Legfelsőbb Bíróságon. A Legfelsőbb Bíróság az ügyben 2007. szeptemberében ítéletet hozott és jóváhagyta a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa határozatát.

Ebben a mostani ügyben az EU a magas költségekre hivatkozva utasította el az M4-es autópálya építésének magyar kérelmét. A döntés az M4-es sztráda Abony-Fegyvernek közötti szakaszának támogatási kérelmét érinti. Az Európai Bizottság szerint a három részre osztott szakasz mindegyikén eltúlozták az építési költségeket, olyannyira, hogy ezt már nem engedik finanszírozni a 2014-2020-as uniós programjaiból. A 4 milliárdos kilométerenkénti ár felveti szerintük a kartellezés gyanúját. Az Európai Bizottság elutasító döntése értelmében a teljes útépítési projektet a hazai költségvetésből kellene finanszírozni.

klubradio.hu