Kongatják a vészharangot: kegyetlen drágulás jöhet az üzemanyag-szigor után

2022.07.31 17:12

Szombat délelőtt jelentette be a kormány, hogy mostantól csak a magántulajdonban lévő kocsikba, mezőgazdasági gépekbe és a taxikba lehet 480 forintért tankolni. A céges autóknak így piaci árat kell fizetniük, ami megközelítőleg 800 ezer gépjárművet fog érinteni. Azonban a szakértők szerint ez csak azt érik majd el, hogy más cégek nem fognak a hatósági ár miatt üzemanyagot behozni Magyarországra. Ráadásul szinte biztosan áremeléssel fog járni az intézkedés minden szektorban.

 
A tegnap délelőtti bejelentés, miszerint a cégeknek mostantól piaci áron fognak tankolni azonban más szektorokban is drágulást fog hozni. A kenyértől kezdve a felvágotton át a vegyiáruig ugyanis mindent autóval, kamionnal szállítanak. Ezt az árnövekedést pedig az üzletek kénytelenek lesznek beépíteni az áraikba.
 
De ez a változás nemcsak a boltokat fogja érinteni: ugyanúgy nőni fog az ára a csomagküldésnek, a betegszállításnak és a szolgáltatóipar többi részének is. Szinte nincs is olyan szektor, ahol ne lenne következménye annak, hogy mostantól majdnem kétszeres áron kell tankolni a céges autókat.
 
Egy ilyen esemény azt eredményezi, hogy drágulni fog bizonyos olyan gazdasági szereplőknek az üzemanyagköltsége, akik ezt tovább tudják hárítani a fogyasztói árukon keresztül a lakosságra és kénytelenek is tovább hárítani a megemelkedett költségeket. Ugyanakkor ennek a mértéke nagyon bizonytalan
 
– mondta el Madár István a Portfolio.hu elemzője az RTL Híradónak.
 
Az új szabályok betartásáról pedig – ahogyan eddig is – a benzinkutaknak kell gondoskodniuk. Ők végzik el az ellenőrzést, amire viszont a független benzinkutak képviselője szerint nincsenek felkészülve:
 
Rendkívül sok olyan pont van, ahol ezt a rendszert ki lehet játszani. Mindenki arra fog törekedni, hogy hatósági áron tudjon tankolni, mert hát még mindig nagyon jelentős a hatósági ár és a piaci ár közötti különbség
 
– mesélte Egri Gábor az RTL-nek. A kormány a döntést tegnap azzal magyarázta, hogy péntek óta hosszabb karbantartásra leállt a Mol százhalombattai finomítója, ami nem tudni mennyi ideig fog tartani. Az elmúlt hónapokban pedig szinte csak innen jutottak üzemanyaghoz a hazai kutak, hiszen a hatósági árak miatt a forgalmazóknak nem éri meg külföldről behozni az üzemanyagot. Az ásványolaj szövetség szerint ezen pedig a tegnapi döntés sem segít, mivel nem lehetséges csak a céges autók felhasználására importálni.
 
A független importőr továbbra sem fog üzemanyagot Magyarországra szállítani, hiszen az számára továbbra is csak veszteséges értékesítést jelentene, legfeljebb a változás annyi, hogy nem olyan nagymértékű a veszteség, mint eddig volt
 
– mondta Garád Ottó, aki szerint üzemanyaghiánytól azonban továbbra sem kell tartani, hiszen a Mol jelentős készletekkel készült a leállásra.
 
Mindezek mellett az sem elhanyagolható, hogy a kormány megemelte a Mol-ra kivetett különadót: az eddigi 25 százalék helyett immáron 40 százalék adót kell fizetniük az Oroszországból beszerzett kőolaj után.
 
penzcentrum.hu