Miskolc polgármestere az M30-as beruházásról: „új távlatok nyílnak”

2021.10.28 16:53

Az új autópálya szakasszal erősödhetnek a Miskolcot Kassával és az abaúji térséggel összekötő gazdasági és kulturális kapcsolatok. Ráadásul a borsodi megyeszékhelyen is további úthálózat-fejlesztéseket terveznek, tehermentesítőkkel, intermodális csomópontokkal – árulta el a minap.hu-nak Veres Pál polgármester.

 
Ahogy arról arról beszámoltunk, kedden átadták az M30-as autópálya Miskolc és Tornyosnémeti között megépült szakaszát. A beruházás jelentőségét nem kell ecsetelni: mind közlekedési, mind kulturális, mind gazdasági, kereskedelmi, turisztikai szempontból szintet tudnak lépni az érintett települések. Kapcsolódásuk egy ország, egy régió vérkeringésébe még inkább markánssá válhat.
 
Régiós együttműködés
 
– Bebizonyosodott az elmúlt években, hogy egy autópálya önmagában gazdasági felhajtóerőt jelent egy település számára – mutatott rá Veres Pál.
 
A városvezető úgy fogalmazott, „igazán talán még fel sem tudtuk mérni a beruházás jelentőségét”, tervekről mindenesetre már az autópálya átadásán szó esett. Mások mellett Kassa főpolgármesterével, Kassa megye elnökével, de például Encs polgármesterével is hosszan egyeztetett Miskolc első embere.
 
– Kassával a kultúra, a gazdaság területén látunk lehetőséget a kapcsolatok további erősítésében, mindkét fél nyitott arra, hogy az évszázadokkal ezelőtti együttműködést felélesszük. Encs vezetése pedig szlovák és magyar befektetőket is vár az ipari parkjába – sorolta Veres Pál.
 
 

 
 
Tehermentesítenének
 
Miskolc azonban továbbviszi az M30-assal kiteljesedő úthálózatfejlesztést. Az előrehaladott tárgyalásokról több részletet is elárult a város polgármestere. Cél, hogy a belvárost és a kelet-nyugati tengelyt tehermentesítsék, és ebben fontos szerepe van az Y-hídnak. Már a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. előtt van a terv: a Tiszai pályaudvar előtt, a Szinva jobb partján épülne egy elkerülő út, ehhez kapcsolódna egy Sajó-híd, így a város keleti kapujában lévő nagykereszteződésbe csatlakozhatna be a 3-as út. Ha tehát valaki déli irányból érkezik Miskolcra, akkor nem kell bejönnie a belvárosba, hanem az Y-hídon, a Szinva partján meg tudja közelíteni a kivezető szakaszt. Mindez tehermentesítheti a József Attila utcát is.
 
– Ezzel sem állnánk meg, a megvalósítási tanulmány tartalmazza azt is, hogy intermodális csomópontokat hozzunk létre, például a Búza térnél – mondta.
 
Aztán: mivel „megindulni látszik” a DAM és a DIGÉP területének hasznosítása, így fejlesztenék a Futó utca – Egyetemváros – Vargahegy útvonalat.
 
– Az első tervek elkészültek, nagy a támogatottság itt is, a forrásokat kell megteremtenünk hozzájuk. De jó úton haladunk abban az irányban, hogy ez a fejlesztés is megvalósulhasson.
 
Szintén napirenden van és a tervezés közbeszerzési kiírásának fázisában jár az egyetemi kereszteződés ügye, a remények szerint akár már belátható időn belül – néhány csatlakozó útszakasszal egyetemben – megújulhat. Ehhez szeretné a város „hozzácsatolni” a már említett Futó és Csermőkei utcai, vargahegyi fejlesztést.
 
 
 
Gazdasági érdek is
 
A városvezető végül újra megerősítette: a Miskolcra települni szándékozó befektetők számára fontos kritérium a megfelelő úthálózat megléte. Veres Pál elismerte, bár az északi és a déli ipari parkot könnyen meg lehet közelíteni, de elképzelhető, hogy vasúti kötöttpályás fejlesztésekre azért még szükség lesz – vizsgálják ennek fejlesztési lehetőségeit.
 
– Több befektetővel előrehaladott tárgyalásokat folytatunk, a kormány elé ezért egy olyan előterjesztést tárunk majd, ami ipari területek fejlesztését célozza. A reményeink szerint több száz hektárral bővülhetnek ipari parkjaink – tette hozzá.
 
Kujan István
minap.hu