Már körvonalazódnak a miskolci Y-híd kontúrjai – Jelenleg fagyszabadságon vannak az építők

2022.01.13 16:21

A munkálatok az idő javulásával, tavasszal gyorsulhatnak fel újra, a projekt első két üteme várhatóan októberre készülhet el.

Fotó: magánarchívum
 
Már jól látszik a magasból, hogy miért is hívják Y-hídnak a város új vasúti felüljáróját, sőt a Tiszai pályaudvarról a hídra vezető utak kontúrjai is jól kivehetőek már – derült ki abból a tájékoztatóból, amit a minap.hu kérésére adott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szóvivője. 
 
- Ahogyan az ismert, a kivitelezés első üteméhez kapcsolódóan a Tiszai szomszédságában épül egy P+R parkoló, ez a védőréteg szintig az elmúlt év végéig már elkészült, mint ahogyan a mintegy 16-17 ezer köbméter szerkezeti betont tartalmazó Y-híd vasbeton műtárgy főbb szerkezeti elemei is készen vannak. Emellett hetvenöt százalékos készültségben van a hídpálya és a támfalszakaszok monolit szegélyei is. A só- és korrózióvédelmi bevonatok folyamatában készültek és készülnek, akárcsak a hídpálya lemezszigetelése és annak védelme, amelyek előrehaladása az időjárás függvénye – részletezte Kiss Boglárka.
 
A munkálatok várhatóan a téli fagyokat követően február végén, márciusban gyorsulhatnak majd fel: az év első negyedévében mindenesetre biztosan megkezdődik a hídra telepítendő közvilágítási és forgalomirányítási szerkezetek beépítése, valamint minden egyéb acélszerkezet gyártása és szerelése.
 
Rendben haladnak a közműkiváltások is mind az Y-híd építésével, mind pedig a Vörösmarty utca négysávosításával érintett munkaterületeken. A turbókörforgalom negyedének nyomvonala (amelyik nem zavarja még a forgalom lefolyását) már körvonalazódik, mint ahogyan a négysávos útszakasz új sávjai is felsejlettek már. 
 
 
Készül az útpálya is
 
Fotó: Horváth Csongor
 
 
Tavasszal folytatódik
 
- Az időjárás javulásával tavasszal indulhat újra az útépítési munka a Vörösmarty utca négysávosításánál és a turbó körforgalomnál is – emelte ki a NIF-szóvivő. 
 
Kiss Boglárka hangsúlyozta: a munkálatokat a terület adottsága is lassította. Nehézséget jelentett (és jelent most is) a jelentős vasúti infrastruktúra közelsége, de nem könnyíti meg a kivitelező munkáját a korábban a MÁV telepi lakóingatlanok és bérházak miatt kiépített közműhálózat és betonos-murvás úthálózat szükségszerű bontása sem. A hírközlési, víz- és szennyvízvezeték kiváltási munkák mindenesetre már megkezdődtek és folytatódnak majd.
 
– Útépítési munkákat csak az idő javulását követően, azaz plusz fokoknál, várhatóan tavasszal tud végezni a kivitelező, azonban a közműkiváltások már előreláthatólag január második felében megindulhatnak, folytatódhatnak – tette hozzá.  
 
 
További ütemek
 
A 2020 szeptemberében kezdődött projekt tervezett befejezése a NIF reményei szerint idén október végére várható.
 
Korábban írtunk arról is, a szándék az, hogy az út jelenleg még hiányzó harmadik és negyedik üteme is megépülhessen. Az útszakasz az elképzelések szerint a Szinva mentén haladna a Fonoda utcai kereszteződésig, majd egy kanyart követően egy új Sajó-hídon át érné el a Keleti-kapu végét, ahol a nagyobb bevásárló központok találhatóak. Az új út így valós elkerülőútként tudna funkcionálni és tehermentesíthetné Miskolc belvárosának egy részét az átmenő forgalomtól. 
 
A további ütemekkel kapcsolatban a NIF szóvivője annyit válaszolt: az új útszakaszok tervezőjének kiválasztására kiírt közbeszerzési eljárás jelenleg folyamatban van.
 
Tajthy Ákos
minap.hu