Önért kimegy-e a mentő?

2015.02.06 06:05

Lassan ott tartunk, hogy a mentőautókért is sorszámot kell tépni - ha baleset ér minket, azért is aggódhatunk, vajon jut-e nekünk legalább egy kiöregedett esetkocsi? A járműhiány mellett az OMSZ súlyos szakemberhiánnyal is küzd, ráadásul a szándékosan félrevezető hívások is nehezítik a mentősök dolgát.

Egy szigetszentmiklósi HÉV-megállóban halt meg egy idős asszony a napokban, akit az unokája éppen orvoshoz kísért, az eset a legközelebbi mentőállomástól 360 méterre történt - adta hírül a Blikk. A napilap információi asszony szíve hirtelen megállt, egy, a helyszínen tartózkodó fiatal pár azonnal a nő segítségére sietett, hívták a mentőket is, ám állításuk szerint a mentőkocsi egy órával később érkezett a 15 kilométerrel távolabbi Pesterzsébetről.

Az asszony az utcán halt meg. Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) tájékoztatása szerint nem történt mulasztás, a diszpécser a legközelebbi szabad mentőegységet indította el, a kocsi pedig - a szemtanúk állításával ellentétben - nem egy óra, hanem 19 perc alatt érkezett a helyszínre.

A mentőegységet azért kellett Pesterzsébetről riasztani, mert a szigetszentmiklósi állomás három mentőautója akkor épp más betegeknél volt. Csizek Csaba, a helyi Buckai Szövetség Egyesület elnöke a Blikknek elmondta, a körzetben élő csaknem 200-250 ezer ember ellátására nem elegendő ennyi esetkocsi, csak Szigetszentmiklóson 35 ezren laknak, s egy mentőállomás látja el őket.

Nem ez volt az első hasonló eset: december elsején például gyalogátkelőn ütöttek el egy 22 éves fiatalembert Szolnok belvárosában, kilenc percnyi kocsiútra a helyi mentőállomástól. Ennek ellenére a kocsira több mint fél órát kellett várni, az eszméletlen férfi addig a zuhogó esőben feküdt az úton. Az OMSZ szerint nem hibáztak, azon a napon ugyanis egymás után három halálos gázolás történt egyetlen útvonalon.

Mint kiderült, a riasztás után az esetkocsi azonnal a helyszínre indult, út közben azonban leállították őket egy másik gázoláshoz, ahol egy súlyos sérült ellátását kezdték meg. A központból ezért egy másik mentőegységet riasztottak a fiatal férfihoz, ám őket is útközben intették le egy újabb gázolásos balesethez. Ekkor riasztották a harmadik mentőegységet, akik a fiatal férfit ellátták és kórházba szállították. Nem sokkal később a fiatalember belehalt sérüléseibe.

Bár az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) hatalmas sikerként propagálta, hogy ez év januárjában a kormányzat 500 milliós támogatásával 21 új mentőautó beszerzése történt meg, ez továbbra sem javít túl sokat az OMSZ mentőegység állományán. Többek között Szigetszentmiklós is részesült az beszerzésből.

A helyzet eléggé siralmas: az országban jelenleg 743 mentőautó lát el szolgálatot, ezek közül több mint 180 tízévesnél öregebb - igaz, a furfangos kormányzat még 2011-ben, a semminél az öreg kocsi is jobb alapon megemelte a mentőautók használhatósági korhatárát 13 évre. Pedig az uniós irányvonalak szerint egy mentőautót maximum hatéves koráig lehetne használni.

Ha ez nem lenne elég, a mentőknek az emberi rosszindulattal is meg kell küzdeniük, többször előfordul ugyanis, hogy "álsegélykérők" jelentkeznek. Január 23-án például egy telefonáló azt állította, hogy Balatonalmádiban egy szatyorba csomagolt, síró újszülöttet találtak egy kukában. A kiérkező mentők, majd a rendőrök is átkutatták a környék hulladéktárolóit és kukásautót is, csecsemőt azonban nem találtak. Sokszor megtörténik az is, hogy olyan tünetekért hívják a mentőket, amelyek nem tartoznak a sürgősségi ellátásba, a mentősök azonban minden bejelentésre kötelesek kivonulni.

Ugyancsak súlyos problémát jelent, hogy bár kevés a mentőautó, a mentőorvos, illetve a mentőtiszt. Sajnos gyakran előfordul, hogy például egy rohamkocsi orvos nélkül áll szolgálatba - így hiába a magas szintű felszerelés, szakemberhiány miatt csak esetkocsiként riasztható - ezen mentőtiszt teljesít szolgálatot - vagy legfeljebb kiemelt mentőegységként, melyen csak a gépkocsivezető és egy szakápoló dolgozik.

nepszava.hu