Repülőtér épül ősszel Sajópetrinél

2020.08.01 14:06

A miskolci repülőtérnek költöznie kell, mivel ipari park épülne a helyén. Most megoldódhat Miskolc gondja.

Király Károly a miskolci repülőtéren az egyik gépével

Fotó: Bujdos Tibor

Négy repülőgépe van, és már tervezi a bővítést Király Károly, a miskolci székhelyű Kaisair Craft tulajdonosa. Sétarepülést szerveznek, pilótákat képeznek a miskolci repülőtéren. Megtudjuk, hamarosan új repülőteret építenek beruházásukban, a komplexumnak, ahol a pilótaképzés mellett többek között kisrepülőket is gyártanak a tervek szerint, Mi-Craft Légiipari Centrum lesz a neve.

 
A beruházó hangsúlyozza, jelenleg a miskolci repülőtéren működnek. Projektjükkel viszont megoldódik a miskolci repülőtér már egy ideje húzódó ügye, hiszen költözniük kell, ipari park épül a helyére.
 
Létfontosságú egy reptér
 
Király Károly hét éve kezdett repülni.
 
– A miskolci repülőtér szép helyen van, mintha kis mesebirodalom lenne, illetve lehetne. Komoly repülőtársadalom van itt, amelynek a java része már az én gépeimen repül. Már az előző városvezetéssel megkezdődtek a tárgyalások, Pfliegler Péter alpolgármester úr is ismerte a terveinket, az ő közbenjárására maradhatott még a repülőtér, amikor úgy volt, mennünk kell. Tudta, azon dolgozunk, hogy Miskolc infrastrukturális ellátottsága megmaradjon, mert létfontosságú, hogy egy város rendelkezzen légi megközelíthetőséggel. A következő repülőtér Nyíregyházán van, de az a pilótaképzés terén túlterhelt, így kelet felé Miskolc az utolsó alkalmas hely erre.
 
 
Az új repülőtér Sajópetri külterületén épül fel. Király Károly hangsúlyozza, a mostani repülőtérrel szemben az új helyszín közvetlen közelében nincs lakott terület, ugyanakkor az autópályához közel helyezkedik el. Magas épületek határolják majd, így a zaj nem jut el lakott területre. A tervezett repülőtértől 2,7-3 kilométerre van Sajópetri, de úgy 500-600 méteren határos Miskolccal is. Az üzletember szerint Veres Pál polgármester is támogatja az ügyet.
 
– Lassan négy éve kezdtem az előkészületeket, a beruházás pályázati pénzeken túl a terület árából, a Kaisair Craft repülősiskola jogosításaiból, gépeivel, cég- és területértékkel, illetve külföldi befektetők forrásaiból áll össze. Külföldről érkeznének tanulni a diákok, nagy az érdeklődés világszerte az egyetemi szintű pilótaképzés iránt – mondja Király Károly. Megtudjuk még: több oktatópilótájuknak van nemzetközi, magas szintű minősítése, ez biztosítja a szakmai hátteret. A pilótaképző szervezet engedélyét már tavaly megkapták, a napokban pedig megszerezték a repülőgép-javító szerelőbázis engedélyt, így a repülőgépszerelő-képzést is el tudnák kezdeni. Király Károly megjegyzi, a Lufthansa Technik vállalat is kereste őket együttműködés céljából. 6 vagy 12 szerelőállás, 6 darab eszterga és marógép, 3-4 hegesztőgép, valamint megfelelő helyiségek szükségesek a képzéshez. Ez egyébként olcsóbb lenne, mint például Svájcban, vonzó célpont lehetnének a szerényebb pénztárcájú keleti, távol-keleti magánszemélyeknek, légitársaságoknak.
 
Ipari területekkel
 
Megnézzük a leendő komplexum látványtervét, Király Károly és kollégája mutatja a futópályát, épületeket.
 
 
– A futópálya mellett ipari terület lenne 10 hektáron, az ide tervezett beruházások biztosítanák a megtérülést, a futópálya önmagában ugyanis lassú megtérülésű befektetés. Épül egy kisrepülőgépgyár, ahol ejtő-, sikló-, motorosernyőtől nyitott és zárt kabinos motorossárkányig gyárthatnak mindent, illetve ultralight repülőgépet, light sport aircraft felsőszárnyas kiképzőgépet. Lenne itt javítóüzem is, ahol az előírt időszakos ápolásokon túl repülőgép-felújítást, avionikaszerelést folytatnak majd – magyarázzák.
 
Kérdezzük, lenne-e lehetőség a sportrepülésre.
 
 
– Ez egy ipari beruházás, a futópálya az itt gyártott és javított repülőgépek berepülésére és a képzésre használható pálya, sajnos egyéb dolgot az unió nem támogat. Ahhoz, hogy a miskolci sportrepülés megmaradjon, biztosítunk helyet a számukra, hiszen a földtulajdonos a berepülő- és képzőrepülésen túl a pályázathoz beadott helyrajzi számon kívül is rendelkezik területtel, így Miskolcnak is megoldódik a repülőtér gondja – válaszolja a befektető.
 
Firtatjuk, van-e lehetőség arra, hogy hosszú távon olyan repülőtérré váljon a miskolci, mint a debreceni vagy a kassai, de Király Károly hangsúlyozza, nem, s nem is szabadna. 100-150 kilométeres körzetben több utasforgalmat is bonyolító repülőtér található.
 
 
– Itt is le tud szállni egy business jet, de ha illusztris vendég jönne, akkor áthozhatnák helikopterrel vagy kisrepülőgéppel Kassáról, Debrecenből. Abban sokkal nagyobb lehetőség van, ha évi 400 diákot képzünk, az 400-szor 50 vendégéjszaka, és még nem beszéltünk a képzésre épülő szolgáltatásokról.
 
Két hónap alatt kész
 
Király Károlytól megtudjuk, bár a koronavírus-járvány miatt kicsit csúszik az építkezés kezdete, de jó úton haladnak: ősszel elkezdődhet az építkezés. A pályaépítés időjárásfüggően 30-60 nap, a csarnoké szintén, a pálya után a szerelőcsarnokot szeretnék megépíteni. Számításuk szerint 3-5 éven belül 6-9 milliárd forintot hozhatna a beruházás.
 
– Sokan kapacitáltak, hogy vigyem a beruházást például a Dunántúlra, de itt van az ipari háttér: a Kassa–Miskolc–Debrecen–Eger–Hatvan tengely olyan sok ipari beszállító lehetőséget tartalmaz, ami nincs máshol – indokolja, miért Miskolcot választotta. – Európában a lengyel repülős piac van a legközelebb a környéken, de ott 20–33 százalékkal drágábbak a gépek. A balti köztársaságok igen erős fejlődést mutatnak, és ahol fejlődés van, ott megjelenik az igény a repülés iránt is. Mindemellett Baku, Azerbajdzsán, Türkmenisztán, Üzbegisztán, Bulgária is erősen fejlődik. Úgy látjuk, óriási lehetőség van ebben az üzletben.
 
Hajdu Mariann 
boon.hu