Szabolcsi balkán: olyan rossz a vasút, hogy menetrendet is nehéz rá csinálni

2018.06.13 09:11

Szakértők ismerték el: már nem tűr halasztást a karbantartás a Debrecen-Mátészalka vasútvonalon, ahol évente 825 ezer ember közlekedik. Az állagromlás olyan mértékű, hogy a vonalra már menetrendet is nehéz késíteni.

Debrecenből, - a felsővezetékek árnyékából - elindúlt ,,hosszú'' útjra a mátészalki szerelvény
 
Mára híresen hírhedté vált (már 40-50 évvel ezelőtt is így volt) a Debrecen-Mátészalka közötti vasútközlekedés, melynek problémáit hosszú listán tudnánk felsorolni. Számtalan alkalommal írtunk már a közlekedés nehézségeiről kezdve a vasúti kocsik véleményes minőségétől az irreálisan hosszú menetidőn át egészen a kritikán aluli 50 km/h-s szakaszonkénti átlagsebességig. Ráadásul egyáltalán nem kihasználatlan vonalról van szó, hiszen 825 ezren utaznak a vonalon, melynek felújításával sokat javulhatna a mátészalkai régióban élők helyzete. Példaként említhetnénk azt is, hogy ha a 74 kilométeres távot nem 1 óra 46 perc alatt tenné meg a vonat, akár még a debreceni munkavállalásra is reális esély nyílna a szabolcsiak költözése nélkül is. 
 
Most úgy tűnik, már nemcsak a civilek háborognak az utazás körülményein és a vasútvonal állapotán; szakemberek ismerték el: a vonal állagromlása miatt egyszerűen nem tűr halasztást a felújítás. 
 
Május végén a Mátészalkaleaks és az Őrleaks civil csoport tagjainak lehetősége nyílt arra, hogy az Északkelet-Magyarországi Közlekedésszervező Irodával több, a régió közlekedését és menetrendjét illető kérdésben egyeztessenek. Itt került szóba a Debrecen-Mátészalka vasútvonal helyzete is, mellyel kapcsolatban a szakemberek arról tájékoztatták a civileket, hogy a vasútvonal karbantartása már nem tűr halasztást. Ennek ellenére az idei évben nem várható nagyobb mértékű karbantartás, de vélhetően 2019-ben már muszáj hozzányúlni a vonalhoz, mert "olyan állapotban van, amire nehéz menetrendet készíteni". 
 
A Mátészalkaleaks az mfor.hu megkeresésésére azt mondta:
 
Semmilyen olyan munka nem lesz, ami a menetidő csökkentését eredményezné, csak a szinten tartás lehetséges. Viszont mivel már bejártunk minden szintet, MÁV, KTI (szerk.: Közlekedéstudományi Intézet), megpróbáljuk majd elérni, hogy minisztériumi szinten is kapjunk lehetőséget megyénk közösségi közlekedési problémáinak bemutatására. Nem lesz sétagalopp, de nem adjuk fel".
 
A MÁV a csoport megkeresésére megerősítette, hogy menetidő csökkentésével járó karbantartás nem lesz, sőt az idei évben már nem is terveznek többnapos munkálatokat sem. 2019-ben a kavicságyazatot és az útjárót cserélnék, vágányszabályozást végeznének, a vonal villamosítása pedig nincs tervben. 
 
A Mátészalkaleaks számításai szerint a Mátészalka-Debrecen vonalon utazóknak egészen 2022-ig kell várniuk arra, hogy valamivel rövidebb legyen a menetidő. Igaz, szélsebes száguldozásra akkor sem készülhetnek. A csoport aktuális menetrendek, sebességkorlátozások és azok jövőbeli feloldása alapján úgy kalkulált, hogy 
 
  • a személyvonatok menetideje 15 perccel,
  • az InterCity vonatoknál pedig 18 perccel rövidülhet.
 

És ekkor még mindig ott fogunk tartani, hogy a 74 kilométeres távolságot a vonat 1,5 óra alatt teszi meg, miközben személyautóval ma a falvakon átvezető főúton is 1 óra 9 perc alatt letudható a távolság.

 
Székely Sarolta
mfor.hu