Tények, tévhitek az MVK háza tájáról

2019.09.19 15:53

A vezérigazgatótól megtudjuk, hogyan próbálják kezelni a munkaerőhiányt.

 

Gondokkal küzd a Miskolci Közlekedési Vállalat, buszvezetői állományából jelenleg mintegy 55-60 fő hiányzik, a problémáról több cikket is írt lapunk. A cikkek kapcsán kérdéseket küldtünk a közlekedési vállalatnak, ezekre reagált most levelében az MVK Zrt. vezérigazgatója.
 
„Fontosnak tartom, hogy az elmúlt hetekben megjelenő félreértésre okot adó cikkekre tényekkel reagáljak, hogy objektív képet kaphasson mindenki arról, hogy milyen is jelenleg a létszámhelyzet az MVK Zrt.-nél és közösen a tulajdonossal, megrendelővel, az érdekképviseletekkel és képzőszervezetekkel milyen intézkedéseket teszünk, hogy ezen javítsunk, és a helyi közösségi közlekedés szolgáltatási színvonalában csökkenés ne legyen tapasztalható” – mondta Demeter Péter vezérigazgató.
 
Munkaerőhiány a szakmában
 
„Sok ágazatban európai uniós szinten munkaerőhiány tapasztalható, ami a járművezetői szakmát is érinti, ez a folyamat közel 10 éve tart, és jelen van a volán- és vasúti társaságoknál és a helyi közösségi közlekedési társaságoknál is. Két fő frontja van a megfelelő létszám biztosításának: egyik a meglévő kollégák megtartása bérfejlesztéssel, egyéb juttatási csomagok biztosításával és ösztönzőrendszer kialakításával, valamint a jó munkahelyi légkör mellett egyéb szociális intézkedések bevezetésével. A másik: új munkavállalók toborzása és képzések elindítása, valamint életpályamodell kialakítása. Az Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Miskolci Kirendeltségével közösen államilag támogatott képzést indítunk 20 fő leendő járművezető részére, akiknek a C és D kategóriás jogosítványt is meg kell szerezniük ahhoz, hogy autóbuszt vezethessenek. A képzés ideje alatt az MVK Zrt. már egyéb munkakörben foglalkoztatja őket, így már a tanulási időszak alatt is fizetést vihetnek haza a családjuknak. A villamosvezetői létszámállományhoz fontos információ, hogy idén fejeződött be 16 fő villamosvezető képzése, akik hónapok óta dolgoznak a villamosközlekedésben. Számukra a 9 hónapos képzés ideje alatt szintén biztosítottunk jövedelmet, és jelenleg elmondható, hogy a villamosvezetői állományunk teljesen feltöltött.
 
 
Bérek az MVK Zrt.-nél
 
A járművezetői munkakörben dolgozó munkavállalók bérszerkezete összetett: az alapórabér önmagában nem mutatja azt, hogy valójában mennyit is fog valaki keresni, mivel magas, szinte az alapbér mértékével megegyező bérpótlék kerül hozzájuk. A cikkekben megjelentetett 1121 forint/óra alapbért a majd’ 400 fős állományból mindössze 8-10 fő munkavállaló kapja, a többi munkavállalónknak ettől magasabb az alapórabére, mely sávos rendszerű és figyelembe veszi a szakmai tapasztalatot, a társaságnál eltöltött évek számát. A valóságot jobban tükrözi, hogy 2019-ben az 1–8. hó adatai alapján pótlékokkal együtt az autóbusz-vezetői állomány átlagórabére 1900 forint felett alakult. Ezen kívül az MVK Zrt. munkavállalóit választható béren kívüli juttatásként 350 ezer forintos cafeteriakeret illeti meg, továbbá vannak még egyéb juttatásaink is: például a formaruha vagy az utazási lehetőség biztosítása, a nem miskolci munkavállalóink pedig bejárási támogatást is kapnak. A járművezetők anyagi ösztönzése érdekében most egy juttatási csomagot is kifejlesztünk, és az üzemanyag-kontrolling ösztönzőrendszert is bevezetjük. Ez évben még egyszeri, teljesítményarányos juttatást is biztosítunk járművezetőinknek.
 
Reméljük, ez a juttatási csomag, amelyet mi adni tudunk, sokaknak felkelti az érdeklődését, és várjuk azon leendő autóbusz-vezetők jelentkezését, akik rendelkeznek a megfelelő jogosítványokkal. De azon jelentkezőket is, akik még nem rendelkeznek jogosítvánnyal, őket a képzési rendszerbe tudjuk irányítani.
 
 
 
Túlórahelyzet
 
A menetrend szerinti közösségi közlekedési szolgáltatás biztosítása társaságunk feladata, melynek ellátásához jelen helyzetben szükség van a törvények adta kereteken belüli túlórákra. Jelenleg a társaságnál a villamosvezetők esetében 4 százalékuk ért el 250 óra túlórát 2019-ben, az autóbusz-vezetők esetében ez a szám 25 százalék. Természetesen a törvény szerinti 50-100 százalékos bérpótlék minden ilyen esetben kifizetésre került. Kollégáim megfeszített munkájára szükség van ahhoz, hogy az átmeneti időszakban – amíg a képzések lezárulnak – biztosítsuk a megfelelő szintű szolgáltatást a városban utazók számára, egyben ezúton is köszönöm minden túlórázó autóbusz-vezető és villamosvezető áldozatos munkáját! Munkájuk személyenként értékelésre kerül. A helytállásuk elismeréseként minden járművezető 2019-ben egyszeri jutalomban részesül” – tájékoztatott Demeter Péter, az MVK Zrt. vezérigazgatója.
 
boon.hu