Új módszerrel nyúlják le a pénzét: csak egy sms kell hozzá

2015.06.15 09:52

A technológia fejlődéssel párhuzamosan - nem meglepő módon - a bűnözők módszerei is gyorsan terjednek. Az elmúlt években több olyan pénzlenyúlós módszerrel találkozhattunk, ami először Nyugat-Európában jelent meg, majd kisvártatva Magyarországon is. A Pénzcentrum most egy olyan veszélyre figyelmezteti olvasóit, ami hamarosan nálunk is felbukkanhat.

Új csalási technológiára figyelmeztet a brit bankok közös pénzügyi csalás ellenes szervezete, a Financial Fraud Action (FFA). A módszerrel nagyon könnyen átverhetik a bankok ügyfeleit, és nem elképzelhetetlen, hogy más országokban is megjelenik.
Így működik

A módszer lényege, hogy figyelmeztető SMS-üzenetet kap - látszólag - a bankjától. Ebben arra figyelmeztetik, hogy veszélyben van a pénze: például azért, mert illetéktelenek hozzáfértek a bankszámlájához. Az is szerepelhet az üzenetben, hogy a lehető leghamarabb frissíteni kell bankszámlájához tartozó személyes adatait.

Az sms-ben az szerepel, hogy

    hamarosan keresni fogják őt bankjától, telefonon

    neki kell felhívnia a megadott számot

    esetleg egy kamu banki honlapra irányítják.

És valóban, perceken belül csörög is a telefon, a vonal túlsó végén pedig az ál-ügyintéző beszél: az ügyféltől elkéri legfontosabb adatait, bankkártyája számát, számlaszámát,
és természetesen - mivel nagy a veszély - PIN kódját, jelszavait is.

A gyanútlan ügyfél pedig megadja az adatokat.

A helyzetet nehezíti, hogy a csalók már olyan üzeneteket is tudnak küldeni, ami feladóként a bank nevét írja ki - így pedig az ügyfél telefonján a bankjától korábban kapott üzenetek közé kerül be.
Hogyan lehet védekezni?

Az FFA legfontosabb tanácsa, hogy gyanakodjunk:

-    bankunk SOHA nem kéri PIN kódunkat telefonban, e-mailben

-    telefonban nem kérik a netbanki azonosítónkat

-    nem keresnek meg minket sms-ben azért, hogy frissítsük az adatainkat

-    ha ilyen sms-t kapunk, ne az abban szereplő számot hívjuk, hanem bankunk központi call centerét.

De a legfontosabb, hogy
a bank telefonos ügyintézője sosem kérdezi a PIN kódunkat - ha esetleg mégis, akkor biztos, hogy nem jó számot hívtunk!

penzcentrum.hu