Újabb csavar a Hableány dunai katasztrófája körül - az "utolsó áldozat" lehetett az első

2019.09.08 08:54

Hetek óta nem néz Budapest felé a Hableány budapesti balesetében részes Viking Sigyn szállodahajó, holott korábban rendszeresen járt erre.

Fotó: Napi.hu / Szász Péter
 
Míg korábban a Danube Waltz túra részeként rendszeresen járt Budapesten a Viking Sigyn szállodahajó, a cég honlapja szerint levették erről az útról a Hableányt elsüllyesztő járművet.
 
Bár az elérhető utak között szerepel egy régiós túra Bukarest és Budapest között - érintve Bulgáriát, Szerbiát és Horvátországot - a Vesselfinder.com hajókövető oldal szerint az elmúlt hetekben a hajó kizárólag a másik elérhető, Rhine Getaway fantázianevű túrán vett részt Bázel és Amszterdam között. (A cégnek természetesen több tucat különböző túrája van még ezeken kívül.)
 
A Napi.hu munkatársa megkérdezte a hajós céget, hogy a változásnak van-e köze a tragikus május 29-i balesethez. A Viking szűkszavúan reagált, magyarázatot nem adott a menetrendi változásra:
 
júliusban a Viking Sigyn Budapest és más Duna-menti városok között hajózott. 2019 hátralévő részében a hajó új útvonalon közlekedik a Rajnán, Bázel és Amszterdam között.
 
Az nem valószínű ugyanakkor, hogy a lefoglalástól való félelem miatt nem jön a hajó Budapestre. A Hablány matrózának családját képviselő Magyar György ügyvéd a Napi.hu-nak elmondta, hogy ha valóban meg szeretnék vizsgálni a hajót, akkor teljesen mindegy, hogy éppen hol tartózkodik. Ráadásul Magyarországon a technikai feltételei sincsenek meg annak, hogy egy 1000 tonnás hajót kiemeljenek a vízből.
 
Magyar szerint amúgy is már teljesen felesleges lenne vizsgálat alá vonni a hajót, azt közvetlenül a baleset után kellett volna megtenni - például Passauban vagy Bázelben. Példátlan, hogy a járművet közvetlenül a baleset után elengedték, aki ezt a döntést meghozta, hatalmas hibát követett el - véli az ügyvéd, aki jelenleg a Közlekedésbiztonsági Szervezet jelentésére vár, amely a baleset körülményei mellett azt tárhatja fel, mennyire volt alkalmas a biztonságos dunai közlekedésre a Viking Sigyn.
 
Az "utolsó áldozat lehet, hogy az első"
 
Magyar György szerint szakértői jelentések arra engednek következtetni, hogy
 
a jelenleg "utolsó áldozatként" emlegetett 41 éves, dél-koreai nő, akit még keresnek a hatóságok, valójában az első áldozat lehetett, aki vagy a Viking Sigyn vagy az öt követő Viking Idun alá kerülhetett közvetlenül a baleset után. Ha pedig így van, akkor igen kevés esély van arra, hogy a holttest keresése eredményes lesz.
 
A nő családja nemrég egymillió forintos nyomravezetői díjat ajánlott fel, hogy újabb lendületet adjon a keresésnek.
 
Kerülik a feltűnést?
 
A baleset után nagyon sok kritika érte az ügy kezelését. Sokakban keltett megütközést, hogy a szerda késő esti tömegbalesetben érintett hajó már péntek hajnalban elhagyhatta Budapestet. Egy héttel később, június 6-án a Napi.hu egy kölni webkamerán szúrta ki a hajót, amely újra utasokat szállított.
 
Köln - webkamera
 
Később a Sigyn ismét belépett Magyarország területére, de - az eredeti tervekkel ellentétben - nem jött Budapestre, hanem megállt Visegrádon, ahol a rendőrség újabb szemlét tartott. Akkor azt közölték, hogy erre a további bizonyítékok beszerzése és a tényállás teljes körű tisztázása érdekében volt szükség - 12 nappal a baleset után.
 
Felmerült az is, hogy a furcsa helyzetkezelés mögött az áll, hogy a dunai kikötőket üzemeltető Mahart PassNave Személyhajózási Kft. résztulajdonosa - a Viking Hungary Kft.-n keresztül - a Viking River Cruises AG. A cég másik része a magyar államé. Az ügy a parlamentben is előkerült: Szabó Tímea, a Párbeszéd frakcióvezetője Orbán Viktor kormányfőt kérdezte, hogy miért engedték el a hajót. A miniszterelnök azzal ütötte el a kérdést, hogy az ízléstelen.
 
A Viking Sigyn június végén újra megjelent Budapesten, akkor több sajtóorgánum - köztük a Napi.hu is - lefotózta a hajó orrát. Így könnyen lehet az is, hogy a Viking egyszerűen nem szeretné, ha az emberek ujjal mutogatnának, fotóznák a járművet és inkább elkerüli a magyar fővárost.
 
Fotó: Szász Péter / napi.hu
 
Ebből egyébként az utasok semmit sem éreznek, a cégnek több tucat - látszólag teljesen egyforma - folyami "longship"-je van, így a szolgáltatás szempontjából teljesen mindegy, hogy a hajó oldalán milyen név szerepel.
 
Házi őrizet, letartóztatás, kiengedés, letartóztatás
 
Aki követi a baleset utóéletét annak úgy tűnhet, hogy a hatóság a Viking Sigyn kapitányának ügyében sincs a helyzet magaslatán.
 
A kapitányt először letartóztatták, majd 15 millió forintos óvadék fejében kijöhetett a börtönből, de nem hagyhatta el Budapestet.
 
A Kúria július végén úgy döntött, hogy ez a döntés bíróságok részéről törvénysértő volt és a rendőrség még aznap délután őrizetbe vette a kapitányt.
 
Múlt pénteken az előzetes letartóztatást egy hónappal meghosszabbították, bár az ügyészség 90 napot szeretett volna.
 
A nyomozást a legutóbbi hírek szerint október végére fejezhetik be, és legkésőbb januárban emelhetnek vádat a kapitány ellen, aki jelenleg az egyetlen gyanúsított.
 
Szász Péter
napi.hu