Változás a magyar éttermekben: akkor is fizethet, ha nem is eszik

2016.08.27 18:49

Már több magyar étteremben is bevezették a kártyagaranciát, vagyis azt, hogy asztalfoglaláskor elkérik tőlünk a bankkártyánk adatait, így akkor is fizethetünk, ha nem megyünk el vacsorázni. Ez a fajta garancia Nyugat-Európában és az USA-ban már évtizedek óta bevett szokás az éttermekben, és a jövőben hazánkban is egyre jobban elterjedhet. De hogyan is működik ez a gyakorlatban?

Képtalálat a következőre: „étterem”

Szállásfoglaláskor vagy épp repülőjegy vásárláskor szinte elképzelhetetlen lenne, hogy ne előre kelljen kifizetni a jövőbeli szolgáltatásnak az árát. Az éttermekben eddig Magyarországon ez nem volt bevett gyakorlat, de egyre több helyen jelenik meg nálunk is az úgynevezett kártyagarancia.

Ez a garancia tulajdonképpen azt jelenti, hogy például szállásfoglalásakor elkérik tőlünk hitelkártyánk vagy a bankkártyánk adatait. Az esetek többségében ilyenkor még nem történik előre pénzlevonás, azonban abban az estben, ha nem érkezünk meg vagy nem teszünk eleget a szerződésben leírt lemondási feltételeknek, akkor egy előre meghatározott díjat vonhatnak le a kártyánkról.

 

Miért van erre szüksége egy étteremnek?

Magyarországon 20-30 százalékra tehető azoknak az aránya, akik bár lefoglalják az asztalt az étterembe, később mégsem mennek el, ráadásul le sem mondják a foglalásukat. Ez pedig komoly anyagi terhet ró az éttermekre, amit csak áremeléssel tudnak kompenzálni.

 

Ezzel pedig tulajdonképpen az étterem vendégei fizetik ki mások hanyagságát.

A kártyagaranciával ez az arány 1-2 százalékra csökkenthető és ez az árakon is meglátszik, ha az étteremben van ilyen jellegű biztonság - írja a diningguide.hu, aki a témában Kovács Kristófot, a Déryné Bisztró tulajdonosát kérdezte.

 

Hogyan működik?

A Dérynében egyelőre csak a 6-8 fős társaságoknál kérnek kártyagaranciát. Abban az estben, ha a vendég lemondja a foglalást, akkor a rendszer azonnal törli a garanciát. Akik azonban elfelejtik lemondani a foglalást és már esély sincsen arra, hogy átszervezze az étterem az aznapi ültetést, akkor fejenként 10 eurós (~3100 forintos) adminisztratív költséget számolnak fel.

A rendszer hatékonyságát mi sem bizonyítja jobban, minthogy az elmúlt 12 hónapban, napi 400 vendég viszonylatában mindössze 2 alkalommal volt szükség a díj alkalmazására. Cserében pedig tökéletesen tervezhető üzletmenetet kaptunk, a vendégeinket precízebben, kedvezőbb árakon tudtuk kiszolgálni és mindenkinek jutott asztal, aki minket választott. Biztos vagyok benne, hogy ez a jövő útja - nyilatkozta a lapnak Kovács Kristóf.

Megkerestük mi is a Bisztrót, akiktől megtudtuk, hogy a nagyobb csoportok a foglalásukat csak online tudják intézni és ilyenkor kell megadniuk a kártyaadatokat.

 

Máshol is van már kártyagarancia?

A témáról megkérdeztünk véletlenszerűen néhány másik éttermet is, és egyből találtunk is egyet, ahol már szintén alkalmazzák a kártyagaranciát.

Az Onyx étterem foglalási feltételeire, a pénteki és szombati napokon kártyagaranciát kérünk kedves vendégeinktől - olvasható az étterem honlapján.

Náluk pénteki és szombati napokon kell az esti asztalfoglaláshoz megadni a kártyaadatokat, azonban ezt csak telefonon vagy faxon tudjuk megadni, ami felvet azért néhány biztonsági kérdést - még akkor is, ha elvileg biztosan tudjuk, hogy ki van a vonal másik oldalán.

A kérdésünkkel a Balatonszemesi Kistücsök éttermet is megkerestük, akiktől megtudtuk, hogy nagyon jó ötletnek tartják ezt a fajta garanciát, náluk azonban egyelőre ezt még nem alkalmazzák. Szerencsére sok asztaluk van és a foglalásokat is csak negyedóráig tartják fent, ezért egyelőre ezzel tudják megoldani, hogy ne okozzon problémát, ha a vendégek nem jönnek el.

 

Megadhatjuk a kártyaadatainkat? Biztonságos ez?

A biztonságos kártyahasználatnak egyik alapszabálya, hogy a kártyaadatainkat - például online vásárlás során - csak akkor adjuk meg, ha előtte tájékozódtunk az adott cégről és van olyan telefonszám, amin keresztül tudjuk jelezni, ha probléma történne.

Emellett szinte valamennyi kártyát kibocsátó bank rendelkezik úgynevezett kártyakontroll szolgáltatással, amelynek segítségével kártyás készpénzfelvételeinkről illetve kártyás vásárlásainkról másodperceken belül SMS üzenetben tájékozódhatunk, így növelve a kártyahasználat biztonságát.

De érdemes bankkártyánkon limitet is beállítani. A napi vásárlási és a készpénzfelvételi limitet pedig úgy állítsuk be, hogy az igazodjon vásárlási és készpénzfelvételi szokásainkhoz, ezzel még tovább növelhetjük kártyánk biztonságát.

penzcentrum.hu